Kultura w Poznaniu

Kalendarium

ART STATIONS PREVIEW - IT FROM BIT

31.05 – 30.09.2008

ART STATIONS PREVIEW -   IT FROM BIT

Manfred Mohr i Gabriel Orozco

Galeria Stary Browar (ul. Półwiejska 42, 61-888 Poznań)

31.05.2008 - 30.09.2008

wernisaż: 31.05.2008, godz.: 19.00

W nowej przestrzeni zaprojektowanej przez znakomitego japońskiego architekta Tadao Ando w parku, w bezpośrednim sąsiedztwie Centrum Biznesu i Sztuki - Stary Browar powstanie ART STATIONS - nowoczesne centrum sztuki łączące funkcje muzealne z mecenatem i sprzedażą sztuki, definiowanej nie tylko jako fine art, ale również fashion, design, film i taniec.

Znajdzie się w nim miejsce zarówno dla dalszych działań ART STATIONS (program performatywny, wystawienniczy i multimedialny) jak i dla stałej kolekcji Grażyny Kulczyk.

Inicjująca działalność ART STATIONS wystawa "ART STATIONS PREVIEW - IT FROM BIT" zaprezentuje prace dwóch artystów: Meksykanina Gabriela Orozco oraz Niemca Manfreda Mohra, którzy wykorzystują w swojej twórczości algorytmy korzystając z pomocy komputerów.

Gabriel Orozco (ur. 1962) to jeden z najbardziej wpływowych artystów swojego pokolenia. Od 1990 roku wiele podróżuje, mieszkał w różnych częściach świata i uczynił z tego jeden z fundamentów swojej twórczości. Swobodnie też porusza się pomiędzy malarstwem, wideo, fotografią, rzeźbą czy instalacją. Dwukrotnie był uczestnikiem biennale w Wenecji i Documenta w Kassel. Miał indywidualne wystawy w najlepszych muzeach i galeriach świata: MOCA w Los Angeles, Hirschorn Museum w Waszyngtonie, Serpentine Galery czy White Cube w Londynie.

Drzewo Samuraja (The Samurai Tree), to najnowszy, pokazywany w Poznaniu, rozbudowany cykl prac Gabriela Orozco. Artysta daje w nim wyraz fascynacją szachami, a przede wszystkim niepodobnym do innych algorytmem poruszeń figury konika zwanego też rycerzem, a niekiedy samurajem. Jest to jedyna z figur, która może na szachownicy wytyczyć koło.

Obrazy namalowane zostały tradycyjną metodą - płaty złota i tempera jajkowa są nałożone na cedrową deskę - w zamyśle mają przywołać skojarzenia ze dawnymi ikonami. Rygoryzm teologicznych założeń stojących za ikonografią średniowiecznych przedstawień świętych zostaje tu zastąpiony rygorem szachowego algorytmu. Koło jako kształt idealny odnosi się zarówno do świata geometrii, jak i świata organicznego. Podobnie szachy, wnoszą nie tylko estetykę myślenia i działania spekulatywnego, ale stanowią również swoiste odbicie natury. Orozco uważa grę za wyższy stopień syntezy postrzegania i spekulatywnej emulacji natury. Tym samym The Samurai Tree to jedna z najciekawszych i najbardziej radykalnych propozycji ujęcia idei pejzażu obecna we współczesnej sztuce.

Z kolei Manfred Mohr (ur. 1938) jest pionierem sztuki z wykorzystaniem algorytmów i komputerów. Przeszedł do historii jako pierwszy artysta, którego cała wystawa została przygotowana dzięki algorytmowi napisanemu dla komputera. Było to w 1971 roku w Musee d'art. Moderne. Jego prace znajdują się w kolekcjach takich muzeów jak: Louisiana Museum of Modern Art pod Kopenhagą, Kunstmuseum w Bonn, Museum Ludwig w Kolonii, Stedelijk Museum w Amsterdamie czy Muzeum Sztuki w Łodzi.