Kultura w Poznaniu

Varia

opublikowano:

Przedświty, świty, południa i zmroki

Bolesław Leśmian władał językiem polskim w sensie ścisłym. Język wyginał się pod naciskiem jego wyobraźni, giął się, pląsał i przybierał najróżniejsze, fantastyczne kształty. Tak mocno wsiąkł w naszą kulturę, że trudno wyobrazić sobie chociażby tłumaczenia jego poezji na angielski. A co, jeśli Leśmiana wrzucimy do zupełnie innej, dalekiej nam kultury Indii?

. - grafika artykułu
Elżbieta Rojek i Mandar Purandare, fot. materiały Polskiego Instytutu w New Delhi

Dziewiątego czerwca na jednym z podwórzy przy ulicy Św. Marcin obowiązkowo należy zrobić sobie przystanek. Nie po to jednak, by odpocząć przed dalszą podróżą lub też aby schłodzić się zimnymi lodami (chociaż to nie zawadzi!), ale przede wszystkim, by poznać ludzi, którzy twórczość leśmianowską przenieśli poza granice języka i kultury polskiej. Włożyli ją w zupełnie nowe, niespodziewane konteksty.

Przystanek Poezja to projekt tria, w skład którego wchodzą Waldemar Rychły, Elżbieta Rojek oraz Mandar Purandare. Waldemar Rychły znany jest poznaniakom głównie jako członek Kwartetu Jorgi, chociaż z udziałem tego muzyka odbywa się wiele różnych projektów. Podczas Przystanku Poezja będzie grał na gitarze, stomp boxie oraz goongroo, instrumencie używanym w indyjskim tańcu klasycznym. Elżbieta Rojek, to aktorka, choreografka i animatorka kultury oraz działaczka na rzecz wielokulturowości i integracji uchodźców. Odnosi liczne sukcesy na polu muzyki, głównie etnicznej. Podczas piątkowego koncertu usłyszymy jej śpiew, a także grę na harmonium. Trio zamyka Mandar Purandare, muzyk i wykładowca w Zakładzie Azji Południowej UAM. Gra m.in. na tabli (instrumencie perkusyjnym pochodzącym z Indii) oraz darbuce, bębnie często wykorzystywanym w muzyce Bliskiego Wschodu.

W projekcie Przystanek Poezja artyści połączą lirykę Leśmiana z twórczością poetów indyjskich - Manika "Grace'a" Godghate, Borkara oraz Aartia Prabhu. Będzie to muzyczno-słowna wyprawa do Indii oraz podróż poprzez Polskę Leśmiana. Główną inspiracją dla artystów było dostrzeżenie wątków hinduskich w poezji autora "Malinowego chruśniaka". Leśmianowskie przedświty, świty, południa i zmroki doskonale korespondują z hinduskimi utworami zwanymi raga, które charakteryzuje podobna skłonność do przedstawiania świata o danej porze.

Aleksandra Bliźniuk

  • Przystanek Poezja
  • Elżbieta Rojek - śpiew, harmonium; Mandar Purandare - śpiew, harmonium, tabla, darbuka; Waldemar Rychły - gitara, stompbox, goongroo
  • 9.06, g. 20
  • Atelier Łazęgi poznańskiego, ul. Św. Marcin 75 (w podwórzu)
  • wstęp wolny