Kultura w Poznaniu

Sztuka

opublikowano:

Zrobisz zdjęcie mojej płci kulturowej?

W Galerii Fotografii pf czas na kolejną odsłonę cyklu "Techniki wyzwalania" - wystawę "Gender jako performance dokamerowy".

. - grafika artykułu
Praca Jakoba Leny Knebl

"Techniki wyzwalania" to cykl kuratorski Karoliny Majewskiej i Doroty Walentynowicz. Proponują w nim odbiorcy szereg wystaw, które poruszają temat tożsamości oraz gender - płci kulturowej. Pierwsza wystawa cyklu "Gry z aparatem/Czas przeszły dokonany" dotyczyła ujęcia tego zagadnienia w fotograficznej twórczości kobiet. Druga - "Gender jako performance dokamerowy" - skupia się wokół płci w ujęciu performance'u dokamerowego, a więc akcji/wydarzenia przeprowadzonego przez artystę przed obiektywem. Cechą charakterystyczną tej techniki jest skierowanie wzroku przez artystę wprost w obiektyw, przez co odbiorca ma wrażenie, że twórca nawiązuje z nim kontakt wzrokowy. W momencie robienia zdjęcia kamera staje się dla artysty substytutem widza.

Na wystawie zaprezentowane zostaną prace artystów podejmujących w swojej twórczości próbę rozwiązania problematycznych kwestii pomiędzy fotografią a płcią kulturową. W wybranych z nich performatywność zyskuje pokrętny, często zabawny wydźwięk. Twórcy podejmują grę z własnym wizerunkiem, jednocześnie odnosząc się do niego i własnej tożsamości z dystansem i poczuciem humoru.

Jakob Leny Knebl (Austria) przedstawia siebie w najróżniejszych charakteryzacjach, przez co rezygnuje ze swojej tożsamości poprzez świadome przypisanie sobie innej, niekoniecznie ludzkiej. Staje się np. Myszką Miki, Pablem Picassem. Proces przemiany zachodzi dzięki odpowiedniemu przebraniu lub pomalowaniu własnego ciała.

Z kolei Annegret Soltau (Niemcy) buduje swoje przedstawienia w formie zszywanych kolaży z wcześniej wykonanych przez siebie fotografii. Powstają postacie zbudowane z różnych części ciał różnych osób. Nierzadko ich twarze zastąpione zostają zdjęciem powiększonego detalu ludzkiego ciała, np. małżowiny usznej.

Do udziału w wystawie zaproszono czterech artystów zagranicznych, reprezentujących dwa różne pokolenia. Artyści starszego pokolenia Tomislav Gotovac (Chorwacja) i Annegret Soltau odwołują się do cielesności człowieka, jej wpływu na ludzkie zachowania. Twórców interesuje tożsamość budowana za pośrednictwem często nagiego ciała. Młodsze artystki: Verna Dengler (Austria) oraz Jakob Leny Knebl uciekają się do wykorzystywania własnych wizerunków w zabawny, czasem ironiczny sposób. Verena Dengler pozuje do fotografii, które  ukazują samą artystkę np. opierającą się o nagie męskie ciało w T- shircie z napisem: sexy, dangerous, intelligent (seksowna, niebezpieczna, inteligentna). Natomiast twórczość Jakob Leny Knebl charakteryzuje doza autoironii, którą oddaje praca FETTECKE - Gruby kąt. Na zdjęciu tęga artystka leży nago w kącie pomieszczenia.

Paulina Gwizdek

  • "Gender jako performance dokamerowy"
  • CK Zamek - Galeria Fotografii pf
  • 28.03.-03.05.2015
  • kuratorki: Karolina Majewska-Güde, Dorota Walentynowicz