Kultura w Poznaniu

Sztuka

opublikowano:

Z gliny duńskiej do Polski

Wystawa Aliony Kryshtofik to podsumowanie sześciomiesięcznej rezydencji artystycznej w Guldagergaard, centrum sztuki, do którego zjeżdżają ceramicy całego świata.

. - grafika artykułu
fot. materiały prasowe

Aliona Kryshtofik pochodzi z Białorusi. W Poznaniu ukończyła studia projektowe na Uniwersytecie Artystycznym. W 2017 została laureatką w konkursie na najlepszy dyplom im. Marii Dokowicz w kategorii Wzornictwo. Od tego świetnego debiutu pochłonięta jest "haptycznym" światem ceramiki. Obecnie podróżuje, szukając miejsca dla siebie i swojego projektowego talentu.

Na ekspozycję w Curators Lab złożą się dzieła ceramiki użytkowej i artystycznej, prezentujące różne kierunki stylistyczne i poszukiwawcze, jakimi autorka obecnie podąża. Artystka przedstawi też artefakty świadczące o eksperymentach technicznych, uchylając rąbka tajemnicy procesu twórczego i wypracowania rzemiosła.

Owocem twórczych poszukiwań są prezentowane rzeźby ceramiczne, złożone z małych form geometrycznych. Punktem wyjścia dla cyklu była ciekawość artystki - jak odlewać małe elementy ceramiczne i łączyć je ze sobą, by formalnie eksperymentować. Przy kolejnych dziełach zabawa formą przeważyła nad nauką techniki i w ten sposób powstały prace przypominające zabawki. Widoczna na zdjęciu rzeźba wskazuje na inspiracje artystki zabawkami okresu PRL i ceramiką Alessio Sari. Zupełnie odmienna jest ręcznie lepiona rzeźba Natur Morte, w której artystka połączyła kamionkę z elementami porcelany i glinki niskotopliwej, odnosząc się wizualnie do spróchniałego drewna i opadłych gałęzi.

Z ceramiki użytkowej projektantka zdecydowała się przedstawić głównie niewielkie kubki z porcelany z różną dekoracją i szkliwem. Na części naczyń zastosowała kalkę dekoracyjną, np. na kubeczkach inspirowanych podróżą do Stambułu. Naczynia wykonała techniką natrysku masy lejnej z pigmentami oraz farbami naszkliwnymi. Zupełnie inna technika wykonania cechuje dwie butelki - zostały wypalone w piecu na drewno.

W projektowaniu ceramiki użytkowej artystka dąży do prostoty formy, minimalizmu. Aliona wysoko ceni projekty Modus Design, Ewy Zeisel, Anny Leporskai, Tappio Wirkkali. Jej głównym źródłem inspiracji pozostają podróże, a także wszystko, co związane z obyczajami picia herbaty, kawy i innych napojów. To właśnie dlatego, podczas projektowania, gdy rozważa formę i funkcjonalność swoich dzieł, myśli głównie o spotkaniach międzyludzkich i związanych z nimi rytuałach.

Dodatkowo na wystawie Aliona Kryshtofik zaprezentuje relację wideo z pobytu w Centrum Ceramiki Guldagergaard, gdzie jako artystka-rezydentka eksperymentowała, wraz z międzynarodowym środowiskiem ceramików, z odlewami i wypałem.

Jan Matusewicz

  • wystawa Aliony Kryshtofik, GULDAGERGAARD - International Ceramic Research Center. Doświadczenie z rezydencji artystycznej
  • wernisaż 16.03, g. 18.00
  • Galeria Curators LAB
  • czynna do 27.03.22

© Wydawnictwo Miejskie Posnania 2022