Kultura w Poznaniu

Varia

opublikowano:

"Decydujący moment" z Adamem Mazurem

Czy przełom wieków możne wyznaczać jakąś cezurę w polskiej fotografii?

Okładka książki "Decydujący moment" Adama Mazura - grafika artykułu
Okładka książki "Decydujący moment" Adama Mazura

"W tym szczególnym momencie coś w polskiej fotografii pękło, coś się skończyło" - mówi Adam Mazur, który w najbliższy czwartek będzie gościem kluboksięgarni Głośna. Mazur jest historykiem i krytykiem sztuki, bywa kuratorem w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie, opublikował "Kocham fotografię" i "Historie fotografii w Polsce 1839-2009". Pretekstem do czwartkowego spotkania jest jego najnowsza książka pt. "Decydujący moment. Nowe zjawiska w polskiej fotografii po 2000 roku", która ukazała się w październiku w krakowskim wydawnictwie Karakter.

Co, zdaniem Mazura, wpłynęło na przełom? Pojawiły się duże imprezy dedykowane fotografii: w 1998 roku odbyło się pierwsze Biennale Fotografii, w 2002 Miesiąc Fotografii w Krakowie. W Internecie lub na papierze zaczynają wychodzić "Fototapeta", "Pozytyw" czy "Kwartalnik Fotografii". Rozwinął się polski reportaż i zaczął być doceniany za granicą -w 1999 roku Tomasz Gudzowaty zostaje wyróżniony na World Press Photo. W 1999 roku Nikon wypuszcza pierwszą dwumegapikselową cyfrową lustrzankę. Rewolucja techniczna postępuje wraz z dostępnością cyfrowych aparatów, szczególnie odkąd coraz lepsze modele są instalowane w telefonach komórkowych. Polską sieć podbijają fotoblogi, o których Mazur pisze: "W tej skrajnie subiektywnej wizji świata wszystko - od życia intymnego, relacji z bliskimi przez pracę zawodową i życie codzienne, na relaksie i wypoczynku kończąc - jest zapośredniczone przez nowe media, głównie fotografię, ale nierzadko także w krótkich formach wideo". Mazur zauważa, że wokół roku 2000 w różnych dziedzinach związanych z polską fotografią pojawiło się wiele zwiastunów zmian, które choć pozornie ze sobą nie są powiązane, doprowadziły do wykształcenia się nowej jakości.

Najnowsza książka Mazura przypomina nieco takie publikacje jak "Photo Art. The New World of Photography" pod redakcją Ute Grosenick i Thomasa Seelinga czy wydaną przez Phaidon "The Photo Book". Jak przyznaje autor w rozmowie z Pawłem Bownikiem dla serwisu natemat.pl, "Decydujący moment..." nie ma ambicji tworzenia kanonu i nie zawiera tekstów krytycznych. Jest wzorowany na czymś "pomiędzy katalogiem z wystawy a coffee-table book", czyli na albumach służących do przeglądania i szybkiego sprawdzenia informacji. Książka jest rodzajem wydanego w wersji dwujęzycznej (po polsku i angielsku) leksykonu. W subiektywny sposób zestawia 92 najciekawszych polskich fotografów tworzących po 2000 roku.  Każdemu z nich Mazur poświęca kilka zdjęć i krótką notatkę biograficzną. Nie grupuje ich według gatunków uprawianej fotografii. Sylwetki reportażystów (np. Tomasz Gudzowaty) sąsiadują z "nowymi dokumentalistami" (np. Nicolas Grospierre), fotografami modowymi (np. Zuza Krajewska i Bartek Wieczorek) czy artystami wykorzystującymi fotografię jako jedno z wielu mediów (np. Ewa Łowżył). Na kartach książki pojawiają się też m.in. Anna Bedyńska, Przemek Dzienis, Zbigniew Libera, Rafał Milach, Chris Niedenthal, Bart Pogoda, Wojciech Prażmowski, Karol Radziszewski, Tadeusz Rolke czy Piotr Uklański.

Czym kierował się Adam Mazur w doborze fotografów? Kogo zabrakło i dlaczego? Jakie są perspektywy dalszego rozwoju polskiej fotografii? Najlepiej zapytać autora podczas spotkania.

Aleksandra Glinka

  • spotkanie z Adamem Mazurem, autorem książki "Decydujący moment. Najnowsze zjawiska w fotografii polskiej po 2000 roku"
  • 13.12, g. 18
  • kluboksięgarnia Głośna (Św. Marcin 30/8-9)
  • prowadzenie: Maria Krześlak
  • wstęp wolny