Kultura w Poznaniu

Aktualności

opublikowano:

Włoch zbuduje program Malty

Romeo Castellucci - twórca legendarnego teatru Societas Raffaello Sanzio - będzie kuratorem festiwalu Malta w 2013 r. Zmierzy się z idiomem badającym przez teatr relacje między człowiekiem a maszyną.

Romeo Castellucci, fot. A. Schreyner - grafika artykułu
Romeo Castellucci, fot. A. Schreyner

"oh man, oh machine / człowiek-maszyna" - tak dokładnie brzmi hasło przyszłorocznej Malty. Festiwal odbędzie się między 24 a 29 czerwca 2013 r. - Nie mogę w tej chwili zdradzić nazwisk artystów ani nazw zespołów, które zaprosiliśmy do programu. Jesteśmy w trakcie rozmów - podczas poniedziałkowej konferencji prasowej mówił świeżo upieczony kurator.

Jak mamy czytać hasło przyszłorocznego festiwalu? - Idiom tej edycji bada relację między człowiekiem a maszyną. Maszyny weszły do naszego życia w sposób totalny. Ale nie mam tu na myśli jedynie maszyn w sensie wynalazków, nowych technologii. Maszyna to wszystko, co jest oderwane od człowieka: język jest maszyną, prawo jest maszyną, obecność Boga jest maszyną. Wszystko, co zakłada dystans wobec człowieka - tłumaczył. Po czym dodał: - Istnieje realne zagrożenie z powodu istnienia maszyn w naszym życiu, istnieje ryzyko abdykacji człowieka na rzecz władzy maszyn... Na zakończenie zaznaczył: - Idiom Malty 2013 jest bardzo bogaty, oferuje sporo możliwości. Niezwykle interesująco będzie zbadać ten temat artystycznie, teatralnie.

Romeo Castellucci uznawany jest za jednego z najwybitniejszych współczesnych twórców europejskich. Reżyser teatralny - "wizjoner" i "prowokator" (jak piszą o nim krytycy), wykładowca na licznych europejskich uniwersytetach. Po ukończeniu studiów architektonicznych i malarskich na Akademii Sztuk Pięknych w Bolonii razem z siostrą Claudią oraz żoną Chiarą Guidi założył w 1981 r. grupę teatralną Societas Raffaello Sanzio. Do jego najważniejszych realizacji należy trylogia inspirowana "Boską komedią" Dantego, która miała premierę podczas festiwalu w Avignonie w 2008 r. Dziennik "Le Monde" uznał "Piekło", "Czyściec" i "Raj" Castellucciego za najważniejszą produkcję kulturalną pierwszej dekady XXI wieku.

Do Polski po raz pierwszy przyjechał na "Maltę" w 2001 r. Jego zespół pokazał wówczas uznane przez krytyków i nagradzane na międzynarodowych festiwalach przedstawienie "Genesis". Trzy lata później maltańska publiczność zobaczyła kolejny spektakl - "Voyage au bout de la nuit".

W projekty kuratorskie angażuje się raczej rzadko: w 2005 r. był kuratorem programu teatralnego podczas Biennale w Wenecji, a trzy lata później artystą stowarzyszonym (artiste associé), czyli współtworzącym program festiwalu w Awinionie.

W filmie, który o Castelluccim zrealizowała Fundacja Malta, dramaturg i krytyk teatralny Piotr Gruszczyński mówi: - Teatr Castellucciego to teatr najwyższego ryzyka (...). To artysta, który tworzy najbardziej niezwykłe obrazy teatralne, to osobna teatralna planeta, teatralny kosmos. (...) To on w tej chwili definiuje to, co dzieje się w teatralnej Europie.

A Mariusz Treliński, reżyser operowy, dodaje: - Jego twórczość jest poza słowem, poza realnością. Sięgając po całkiem anachroniczne środki, buduje całkiem nowe przestrzenie w teatrze.

Sylwia Klimek

  • Malta Festival Poznań 2013
  • 24-29.06.2013
  • Idiom: "oh man, oh machine/człowiek-maszyna"
  • kurator: Romeo Castellucci