Kultura w Poznaniu

Repertuar teatrów

Manru

Opis

Wszyscy wiedzą o Manru Paderewskiego przynajmniej jedno: to jedyna polska opera, kiedykolwiek wystawiona na scenie nowojorskiej MET. Mniej osób wie, że międzynarodowe znaczenie Manru było tak duże, że jej prapremiera odbyła się w języku niemieckim w Dreźnie na ponad tydzień przed prezentacją we Lwowie polskiej wersji. Nie ma w tym nic zaskakującego, gwarantował to niezwykły prestiż Paderewskiego, zwłaszcza po drugiej stronie Atlantyku, uwielbianego nie tylko za swój pianistyczny kunszt, ale też za ekscentryczność prawdziwego gwiazdora, zapowiadającą ekscesy Hollywood. Trudniej powiedzieć, dlaczego Manru zniknęła z międzynarodowego repertuaru tak szybko, jak się w nim pojawiła. Czy zdecydował o tym fakt, że była to "tylko" wycieczka pianisty w świat opery? Takie "wycieczki" specjalistów z innych rodzajów muzyki przynosiły nieraz dzieła o trwałej wartości. Amerykańscy krytycy podkreślali kontrast między wysoką wartością muzyki a bardzo źle ocenionym librettem opery. Ale utrzymały się przecież w repertuarze opery z gorszymi librettami. Pozostaje więc dziś dla nas Manru dziełem, do którego należy wracać także z kłopotliwym pytaniem: co przynosi w teatrze sukces?

libretto Alfred Nossig

opera w trzech aktach 

Materiały: Teatr Wielki w Poznaniu