Kultura Poznań.pl

Opinie

Odrobina przyjemności
 

Odrobina przyjemności

Adam Makowicz - mistrz jazzowej pianistyki wystąpił w piątkowy wieczór w Auli UAM. Słuchaliśmy standardów i jego własnych kompozycji. Publiczność reagowała entuzjastycznie - były gorące owacje i trzy bisy.

czytaj więcej
W lesie czarnych parasolek
 

W lesie czarnych parasolek

W gęste, mocne, naładowane emocjami i metaforami teksty Jacka Kaczmarskiego trudno wsłuchać się z uważnością. Chyba, że ich ciężar dźwiga pięć świetnych kobiecych głosów - jak w spektaklu/koncercie "Kanapka z człowiekiem" w reżyserii Jerzego Satanowskiego w Teatrze Nowym.

czytaj więcej
Rozbitek powraca do domu
 

Rozbitek powraca do domu

Najpierw był Skoruń, teraz jest Robinson. Obaj mówią do czytelnika językiem, jakim nikt dzisiaj nie mówi: surowym i zwięzłym, a jednocześnie pięknym i soczystym. To właśnie melodia tego języka uwodzi w prozie Płazy najbardziej. Historia jest tylko jej dopełnieniem, toczy się jakby w tle samego aktu mówienia.

czytaj więcej
PROSTO Z EKRANU. Nielegalna prawda
 

PROSTO Z EKRANU. Nielegalna prawda

Meryl Streep, Tom Hanks i Steven Spielberg to nazwiska, które już na wstępie sugerują, że widz będzie miał do czynienia z kinem w iście hollywoodzkim stylu. Fakt ten mogą dodatkowo potwierdzać dwie ważne oscarowe nominacje: dla najlepszego filmu i najlepszej aktorki. Pytanie, na ile jeszcze tego rodzaju patos i rozmach w kinie trafiają do współczesnego widza?

czytaj więcej
Po co chodzimy do galerii na wernisaże?
 

Po co chodzimy do galerii na wernisaże?

Agnieszka Grodzińska w Second Shower prezentowanej w Rodriguez Gallery sięga po nierozwiązywalne, acz palące problemy sztuki współczesnej, zarazem podejmując refleksje meta-wystawiennicze. Dlatego wizytę na wernisażu można było potraktować jako przeżycie katarktyczne bądź... zgoła traumatyczne.

czytaj więcej
PROSTO Z EKRANU. Taka piękna katastrofa
 

PROSTO Z EKRANU. Taka piękna katastrofa

W 2003 roku, podczas dwóch tygodni wyświetlania, kosztująca 6 milionów dolarów produkcja zatytułowana "The Room" zarobiła zaledwie 1800 dolarów. Dziś mówi o niej cały filmowy świat, a do kin wszedł właśnie "Disaster Artist" - historia przyjaźni odtwórców głównych ról kultowego obrazu, który po latach zyskał miano "najgorszego filmu świata".

czytaj więcej
Proszę Państwa, oto Chopin!
 

Proszę Państwa, oto Chopin!

Z początku wydawało mi się, że Marcin Masecki jest arogancki. Później zrozumiałam, że jego gra odziera klasykę z arogancji, którą przecież ten rodzaj sztuki jest mocno przesiąknięty. Zrozumiałam także, że pianista odważył się na zrobienie tego, o czym wielu pianistów, także ja, zawsze marzyło - aby Chopina odrzeć z tych wszystkich wielkich przymiotników, by wydobyć z jego muzyki coś innego niż perfekcjonizm, patriotyzm i powagę. Marcin Masecki z nokturnów wydobył człowieka.

czytaj więcej
Prawdy i tajemnice Toulouse-Lautreca
 

Prawdy i tajemnice Toulouse-Lautreca

"Artysta nie sili się na delikatność, ukazuje życie w całej jego okazałości i brutalności, wybiera takie motywy, które w odbiorcę uderzą z impetem" - o wystawie grafik Toulouse de Lautreca w galerii Dalineum pisze Justyna Żarczyńska.

czytaj więcej
Buta i melancholia
 

Buta i melancholia

O tym, jak ważnym wydarzeniem był koncert Orkiestry Kameralnej Polskiego Radia i Jazz at Lincoln Center Orchestra świadczył tłum osób, jakiego od dawna Aula UAM nie gościła w swoich progach. Tłum, trzeba przyznać - wyjątkowo różnorodny. Prócz stałych bywalców koncertów muzyki klasycznej, pojawiało się mnóstwo amatorów jazzu, wielbicieli gry Wyntona Marsalisa, studentów i uczniów. Kiedy w końcu udało się rozlokować rozemocjonowanych słuchaczy, zabrzmiały Obrazki z wystawy Modesta Musorgskiego, jakich dotąd nikt nie słyszał.

czytaj więcej
Sen za snem
 

Sen za snem

Ich muzyka ma charakter debaty, nierzadko zajadłego sporu, a czasem wręcz wzajemnej negacji pozostałych uczestników dźwiękowego spotkania. Michał Joniec, Patryk Lichota i Hubert Wińczyk, czyli grupa KakofoNIKT, sięgają w albumie "Snu Maszyna" po etykietkę muzyki relaksacyjnej, praktykę świadomego śnienia i terapii snem. Wszystko to przenicowują w myśl idei o kontestowaniu zastałych sytuacji, gatunków i wychodzeniu naprzeciw oczekiwaniom słuchaczy.

czytaj więcej
Freski i fundamenty
 

Freski i fundamenty

"Historię mieli pisać zwycięzcy" - tak przynajmniej sprawę przedstawiał Winston Churchill, którego myśl zdaje się przenikać na wskroś współczesną rzeczywistość. Kształt przeszłości formuje się wciąż od nowa w czasie teraźniejszym, a zamierzchłe wydarzenia stanowią to narzędzie wykorzystane do projektowania przyszłości.

czytaj więcej
PROSTO Z EKRANU. Zawsze jest jakieś wyjście
 

PROSTO Z EKRANU. Zawsze jest jakieś wyjście

Natalię opuszcza jednocześnie mąż, który już nie chce z nią być i córka, która wyjeżdża na zagraniczne studia. Mirek wychodzi z więzienia, ale nie ma do czego wracać. Klara chorobliwie boi się o ojca po śmierci matki, a Agnieszce świat wali się na głowę, kiedy jej ukochany ginie w katastrofie kolejowej. Wygląda jak przepis na solidny dramat, a ostatecznie dostajemy ciepły film o nadziei.

czytaj więcej
Polka, którą nie jestem
 

Polka, którą nie jestem

W nowym spektaklu Polskiego Teatru Tańca przejrzeć się nie potrafię, choć płeć i narodowość się zgadzają. Tak bardzo usiłuje opowiadać o każdej Polce, że ostatecznie nie opowiada o żadnej.

czytaj więcej
Wesołe dziewczyny od smutnych piosenek
 

Wesołe dziewczyny od smutnych piosenek

Kwartet żeński Kagyuma od kilku miesięcy jest na muzycznej tapecie. Wygrana w Ogólnopolskim Konkursie "Pamiętajmy o Osieckiej" czy Nagroda Specjalna Muzeum Polskiej Piosenki w Opolu na Festiwalu NOFFA sugerują, że dziewczyny, które szerszej publiczności dały się poznać jako charyzmatyczne uczestniczki programu Must Be The Music, wyznaczają w swojej karierze nowy kierunek. Tymczasem...

czytaj więcej
What a story, Mark!
 

What a story, Mark!

Powiedzieć, że "The Room" jest filmem kultowym, to jak nic nie powiedzieć. To pokręcona narośl wyrastająca z kinematograficznej ignorancji, ale też jednocześnie owoc bezgranicznej miłości twórcy do samego siebie, artystyczna katastrofa i czysty fenomen. Na dodatek wszystko wskazuje na to, że reżyser i odtwórca głównej roli Tommy Wiseau naprawdę nazywa się Tomasz Wieczorkiewicz i pochodzi z Poznania.

czytaj więcej
PROSTO Z EKRANU. Wspomnienie lata
 

PROSTO Z EKRANU. Wspomnienie lata

W "Tamtych dniach, tamtych nocach" Luca Guadagnino, autor między innymi "Jestem miłością" i "Nienasyconych", po raz kolejny uwodzi widza obrazem, w którym intelektualna pasja przeplata się ze zmysłowością, uderzając w najczulsze struny serca kinofila.

czytaj więcej
Wojna na obrazy
 

Wojna na obrazy

Wydawane w czasie I wojny światowej pocztówki propagandowe miały nierzadko większą siłę rażenia niż niejeden współczesny internetowy mem czy pasek w "Wiadomościach" TVP. Warto przekonać się o tym, odwiedzając wystawę prezentowaną w CK Zamek.

czytaj więcej
Historia krok po kroku
 

Historia krok po kroku

Od połowy grudnia można zwiedzać nową wystawę stałą w Muzeum Powstania Wielkopolskiego 1918-1919. Autorom wystawy udało się na niewielkiej powierzchni w Odwachu stworzyć spójną opowieść, którą warto poznać, mimo drobnych niedoskonałości.

czytaj więcej
Szok i niedosyt
 

Szok i niedosyt

Dobrze, że publikacja Ewy Najwer Krajobraz po szoku. Wspomnienia (nie)kontrolowane 1981-1982 ukazała się drukiem, bo książek opisujących okres stanu wojennego wciąż jest zbyt mało. Nie wystarczy jednak zebrać i opublikować wspomnienia, trzeba jeszcze zainteresować przekazem czytelnika.

czytaj więcej
Rak piersi i brokat
 

Rak piersi i brokat

Od 19 stycznia można w Arsenale oglądać kontrowersyjną wystawę fotografii, uwieczniającą perypetie pary performerek i partnerek w życiu osobistym, Beth Stephens i Annie Sprinkle. "Romatyczne przygody Annie Sprinkle, Beth Stephens i raka piersi" to poruszający zapis zmagania się z traumą choroby i wychodzenia jej naprzeciw z podniesionym czołem.

czytaj więcej
Strona 1 2 63
Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku, zmień ustawienia swojej przeglądarki.