Kultura Poznań.pl

Teatr

opublikowano:

Surrealistyczny świat

Od 16 listopada deskach Teatru Nowego zobaczymy "Dyskretny urok burżuazji" - najnowszy projekt Marcina Libera.

"Dyskretny urok burżuazji" w Teatrze Nowym. Fot. A. Lipiec
"Dyskretny urok burżuazji" w Teatrze Nowym. Fot. A. Lipiec

Marcin Liber to tegoroczny laureat Lauru Konrada - głównej nagrody Ogólnopolskiego Festiwalu Sztuki Reżyserskiej "Interpretacje" dla najlepszego młodego reżysera teatralnego w Polsce. To także współzałożyciel niezależnego poznańskiego Teatru Usta Usta oraz artysta współpracujący z teatrami Biuro Podróży, Ósmego Dnia, Porywacze Ciał. Jego najnowsze zainteresowania twórcze zwrócone są w stronę technik audiowizualnych, estetyki wideoklipu, nowych mediów oraz elementów teatru tańca.

O swoim najnowszym projekcie mówi: - Piotr Kruszczyński zaproponował mi współpracę, więc szukałem odpowiedniego tekstu, który wpisze się w nurt tego, czym właśnie zajmuje się poznański Teatr Nowy. Niedawno zobaczyliśmy tam na przykład "Dwunastu gniewnych ludzi". Mnie też interesuje przestrzeń pomiędzy filmem a teatrem, pomyślałem więc o "Dyskretnym uroku burżuazji" Luisa Buñuela - filmie, który oglądałem wiele lat temu, jeszcze jako student, w DKF-ie w Collegium Novum. I to właśnie ten klasyk kina stał się pretekstem do zrealizowania mojego najnowszego projektu. Sięgnąłem także po "Trzy monologi" Franki Rame i Dario Fo oraz po fragmenty tekstu "Śmierć Człowieka-Wiewiórki Małgorzaty Sikorskiej-Miszczuk, które będą pełnić rolę komentarza do filmu. Teksty te możemy znaleźć w "Czerwonej dekadzie" wydanej przez Panga Pank w 2011 r. Film będzie jednak główną osią spektaklu. Pokażemy duże jego fragmenty (ale nie chcę zdradzać, które), a aktorzy będą dubbingować, bądź komentować i interpretować to, co się dzieje na ekranie. Wiele i tak już Państwo wiecie, bo w maju odbyło się przecież performatywne publiczne czytanie naszego "zdarzenia teatralno-filmowego". Dodam jeszcze, że ścieżka dźwiękowa w spektaklu, jest inna niż w filmie. Mnie najbardziej interesuje w tym przedsięwzięciu fasadowość: języka, postaw czy samego teatru. Fasadowość, która rozbija i burzy, przez co tworzy coś nowego. Jestem ciekaw, na ile surrealistyczny film z lat 70. jest dziś aktualny, na ile aktualne pozostają stawiane w nim pytania. Chciałbym zadawać w swoim projekcie takie same pytania jak Buñuel.

Monika Nawrocka

  • "Dyskretny urok burżuazji"
  • scenariusz i reżyseria: Marcin Liber
  • Teatr Nowy
  • premiera: 16.11, g. 20
  • premiera z legitymacją: 20.11, g. 20