- Fotografowanie architektury jest jak umawianie się na pierwszą randkę. Idąc na spotkanie, zazwyczaj ma się oczekiwania. Pierwsze wrażenie bywa piorunujące bądź nie - mówi Anka Gregorczyk*, artystka fotograf.
- Fotografowanie architektury jest jak umawianie się na pierwszą randkę. Idąc na spotkanie, zazwyczaj ma się oczekiwania. Pierwsze wrażenie bywa piorunujące bądź nie - mówi Anka Gregorczyk*, artystka fotograf.
- Głównym motywem mojej twórczości są próby przekraczania granic hierarchii społecznych. Sięgam po wszelkie tematy tabu i to, czego nie powinno się, czy nie wolno robić - mówi Mithu Sen*, która w Galerii Miejskiej Arsenał przygotowała pracę site specific "Mit i sny".
- Bardzo przykładam się do wyboru gości, tak by mieć pewność, że każdy koncert będzie na światowym poziomie - mówi Łukasz Kuropaczewski*, dyrektor artystyczny festiwalu Akademia Gitary, który rozpocznie się 17 sierpnia.
- Orkiestra Świętego Marcina ma charakter projektowy, co jakiś czas pojawi się z nową propozycją repertuarową - mówi Piotr Deptuch*, dyrygent nowo powstałej poznańskiej orkiestry, która zadebiutuje podczas tegorocznej Akademii Gitary.
- Ostatnie lata udowodniły, że największe szanse na powodzenie mają muzea narracyjne. Zaczęło się - jak wiadomo - od wielkiej kariery Muzeum Powstania Warszawskiego. Oprócz zabytków, pamiątek różnego rodzaju, bardzo ważna jest opowieść - mówi Tomasz Łęcki*, dyrektor Wielkopolskiego Muzeum Niepodległości.
- Skupiam się na tym, co się dzieje pomiędzy aktorami. To nie ma być śliczny portret czy krajobraz całej scenografii. Mamy dwójkę lub więcej ludzi i coś się między nimi wydarza - mówi Maciej Zakrzewski*, poznański fotograf i aktor.
- Doceniam to, co mam. Udało mi się, ale też całe życie ciężko na wszystko pracowałem - mówi Zbigniew Górny*, poznaniak, dyrygent, kompozytor oraz - jak sam siebie określa - nawiedzony romantyk i idealista.
Rozmowa z Katarzyną Wojtaszak*, jurorką w konkursie na powieść o powstaniu wielkopolskim, ogłoszonym przez Wydawnictwo Miejskie Posnania. W czwartek poznamy laureatów!
- W pewnym momencie stało się dla mnie jasne, że muzyka, która była pisana w baroku, jest odzwierciedleniem słów - ich rytmu. Zresztą Leopold Mozart zauważa, że żaden z kompozytorów, który nie zna zasad poezji, nie może nawet poprawnie pisać muzyki - mówi Aureliusz Goliński*, dyrektor zespołu Arte dei Suonatori.
- Odnajduję młodych ludzi wyzwolonych z konwencji. Ci, których spotkałbym w Pile, Kaliszu, Poznaniu czy Murowanej Goślinie na imprezach masowych czy w sytuacjach publicznych, nie byliby wtedy tak autentyczni - mówi Grzegorz Dembiński*, fotoreporter i autor książki fotograficznej "Make love not war".
- Zawsze zaczyna się od opowieści przekazywanej ustnie, rozmowy, monologu, przypadkowego napomknienia. Potem sięgam do dokumentów, które zawsze wertuję z wypiekami na twarzy. Akta, protokoły, notatki służbowe! To jest najsoczystszy gatunek literacki! - mówi Michał Larek*, autor powieści kryminalnych.
- Jeśli chodzi o Polskę, jesteśmy w stanie robić dużo bardziej skomplikowane rzeczy, niż jakiekolwiek inne studio w kraju - mówi Mateusz Tokarz* ze Studia Platige Image, który wraz z Markiem Gajowskim** prowadził masterclass i warsztaty z postprodukcji na festiwalu Animator.
- Animacja to metoda filmowa, która rozwija się szybko - zaczynaliśmy od prymitywnych form, by w końcu odkryć techniki 3D, nieraz uniemożliwiające nam odróżnienie rzeczywistości od fikcji - mówi Vera Neubauer*, jurorka tegorocznego festiwalu Animator.
- Miałem dosyć siedzenia przy komputerze lub rysowania i robienia czegoś, co nie istnieje po wyłączeniu prądu - mówi Wojciech Hoffmann*, który Świat, który uleciał na grzbiecie krowy zrealizował w eksperymentalnej technice animacji poklatkowej z wykorzystaniem figurek stworzonych w drukarce 3D.
- Nie jest do końca tak, że moje filmy są układankami symbolicznymi, które mają rozwiązania. Wydaje mi się, że albo to, co robię, do kogoś trafia, wypełnia brakujące pola i ten ktoś jest zadowolony - albo nie. Ale w tym drugim przypadku nie mówi mi o tym - mówi Mateusz Sadowski*, którego trzy filmy można zobaczyć na tegorocznym festiwalu Animator.
- Fotografia nie jest dla mnie przedmiotem, tylko tym, co widzę. Nieważne, czy na papierze barytowym, czy na ekranie tabletu - mówi Mariusz Forecki*, wybitny poznański fotograf - dokumentalista.
- Bunt chyba miałem w genach, bo jedno z najwcześniejszych moich wspomnień to ucieczka z domu: z wózkiem i misiem w kierunku Wągrowca, żeby zobaczyć, co tam jest za horyzontem - opowiada Tadeusz Janiszewski*, aktor i reżyser Teatru Ósmego Dnia.
Rozmowa z Anetą Sadowską-Wojak* i Elżbietą Drygas** z Fundacji U Łejerów, która buduje wioskę edukacyjną w Tanzanii.
- Miałam już prawie gotową książkę o Nepalu, o jego specyfice, historii, dniu dzisiejszym, ale po tragedii, jaka się zdarzyła, musiałam ją zupełnie zmienić, inaczej skonstruować - mówi Natasza Goerke*, laureatka Konkursu im. Arkadego Fiedlera na najlepszą książkę podróżniczą 2017 roku.
- To bajka o przyjaźni i o tym, że każdy z nas ma w sobie coś cennego, czym może się podzielić z innymi - mówi Marta Guśniowska*, autorka sztuki "Karmelek", na podstawie której powstaje spektakl Centrum Sztuki Dziecka i Teatru Animacji. Premiera 30 czerwca w Scenie Wspólnej.