- Rolą projektanta jest stworzenie na tyle otwartych obiektów i przestrzeni, by możliwości korzystania z nich było jak najwięcej - mówi Paweł Grobelny*, laureat tegorocznej Nagrody Artystycznej Miasta Poznania.
- Rolą projektanta jest stworzenie na tyle otwartych obiektów i przestrzeni, by możliwości korzystania z nich było jak najwięcej - mówi Paweł Grobelny*, laureat tegorocznej Nagrody Artystycznej Miasta Poznania.
Tajemnice Galerii Lalek działającej przy Teatrze Animacji zdradzają jej kuratorzy - Katarzyna Grajewska i Grzegorz Fijałkowski.
- Coraz powszechniejsza jest świadomość, że niedopuszczenie środowiska naturalnego do głosu parlamentarnego powoduje dewastację życia w ogóle, a nie tylko przyrody. Sądzę, że bez zmiany podejścia do natury warunki życia ulegną niszczeniu, a bez zmiany demokracji nie da się zmienić podejścia do natury. Dopóki demokracja pozostaje w sojuszu z globalnym kapitalizmem, zatrzymanie rozpędzonego walca antropocenu, który niszczy środowisko, jest niemożliwe - mówi prof. Przemysław Czapliński*, współredaktor książki "O jeden las za daleko. Demokracja, kapitalizm i nieposłuszeństwo ekologiczne w Polsce"
- Mówi się, że ikony najlepiej czują się w cerkwi i nie powinny znajdować się w muzeach. My piszemy je i wystawiamy w instytucji świeckiej, idąc tropem krajów prawosławnych, w których też się tak robi - mówi Aleksandra Michalska*. Wystawa prac jej studentów "Ikony" na Dużej Scenie UAP potrwa do niedzieli.
- Proponujemy nowoczesne podejście do starej muzyki, wykorzystujące elektronikę - mówi Joanna Sykulska*, dyrygentka chóru Pogłosy, który wraz z zespołem kakofoNIKT otrzymał pierwszą nagrodę na 22. Konkursie Muzyki Folkowej Nowa Tradycja.
- Chciałam pokazać, że bamberska historia trwa do dzisiaj. W Poznaniu wciąż mieszka wielu potomków Bambrów. Zależało mi też na przybliżeniu różnych okresów w ich życiu - mówi Maja Rausch*, autorka książki Przez zmierzchy i świty. Saga bamberska, która ukaże się we wrześniu nakładem Wydawnictwa Miejskiego Posnania.
- Życie mam najlepsze z możliwych. Uwielbiam grać - mówi Michał Kaleta*, aktor Teatru Polskiego w Poznaniu.
- Gdy zobaczyłem animacje na festiwalu w Annecy to było dla mnie jak objawienie: świadomość, że istnieje taki typ filmów - mówi Georges Schwizgebel*, pionier szwajcarskiej animacji, którego retrospektywa odbywa się na festiwalu Animator.
- Animacja poklatkowa jest szczególnie specyficzną, mroczną sztuką, której większość ludzi nie rozumie - mówi Tim Allen*, który przyjechał do Poznania jako gość festiwalu Animator.
- Inspiracją do utworu Aller na puzon, wiolonczelę i orkiestrę było chodzenie. Bardzo lubię spacerować. W pewnym momencie doszedłem do wniosku, że spacer jest fenomenalnym działaniem, w którym jednocześnie się odpoczywa i pracuje - mówi Artur Kroschel*, kompozytor i pedagog poznańskiej Akademii Muzycznej.
- Osobiście uważam, że literatura nie ma płci. Są dobre albo złe książki - mówi Barbara Sarbian*, laureatka I miejsca w konkursie Poznań Fantastyczny. AMU.NET.100
- W przypadku fantastyki możemy przesunąć ulicę Święty Marcin o 50 lat w przód albo w tył, poszerzyć, zwęzić, zniszczyć w atomowej apokalipsie albo zamienić w czasoprzestrzenną anomalię - mówi Piotr Jaśkowiak*, tegoroczny juror konkursu Poznań Fantastyczny.
- Zaczynamy 6 lipca wraz z otwarciem wystawy Zwierzęta Cybiny. Cały cykl będzie podporządkowany tematyce zwierząt - również nas i naszym relacjom z pozostałymi przedstawicielami królestwa - o cyklu Rzeka żywa opowiada Anna Gruszka* z Bramy Poznania.
- Czy dobrze się dziś czujemy, wyobrażając sobie dom z plastiku? - pyta artystka Patrycja Plich. Z Wojciechem Ulmanem i Julianną Kulczyńską przygotowali w galerii :SKALA wystawę "Życzyliśmy sobie wygodnego życia".
O wojnie i pokoju, sytuacji jednostki wobec globalnych konfliktów i innych tematach zawartych w haśle "Armia jednostki" tegorocznego idiomu Malty opowiadają Kasia Tórz*, programerka festiwalu, i Nástio Mosquito**, kurator idiomu.
Poznański street art wzbogacił się o nowe dzieło - instalację przestrzenną Alicji Białej, którą nazwała Totemami. Jest ich sześć i każdy zwraca uwagę na problem, z którym ludzkość musi się uporać, żeby przetrwać: eksploatację łowisk, nadprodukcję plastiku, wycinkę lasów, zanieczyszczenie powietrza, zużycie wody. W ten sposób artystka próbuje nawiązać nie tylko wizualny kontakt z odbiorcą. - Wydaje mi się, że ostatecznie sztuka taka powinna być - otwierająca, nie zamykająca. I nie nadąsana, że my jesteśmy lepsi i że to jest dla niewielkiego grona kuratorów, tylko żeby niosła ze sobą jakąś pozytywną emocję i chęć dialogu - mówi.
- Na studiach artystycznych skupiałem się na myśleniu i zacząłem zauważać rzeczy, których wcześniej nie dostrzegałem - mówi Mikołaj Tkacz*, którego wystawę "Co ja naprawdę myślę o wystawach z przypadku" otwiera w piątek Galeria 9/10.
- Nasz projekt nie dotyczy tylko budynku, ale przewiduje również stworzenie dla niego oprawy. Zaproponowaliśmy wokół teatru przestrzeń, którą nazwaliśmy Parkiem Muzyki - mówi Romuald Loegler*, architekt, autor zwycięskiej koncepcji nowej siedziby Teatru Muzycznego, która ma powstać przy ul. Skośnej.
- Moim ulubionym miejscem w nowym kinie jest taras, gdzie będzie można zjeść ciasto, coś wypić, ale przede wszystkim obejrzeć film na wolnym powietrzu pod markizą - o tym, co czeka widzów w kinie Muza** po rewolucji opowiada Joanna Piotrowiak*. Muza wraca na Świętego Marcina 8 czerwca!
- Miejsce zamieszkania nie powinno mieć znaczenia. Jeśli ktoś mnie chce, proszę bardzo: jestem. Ale sam nie jeździłem i nie jeżdżę na castingi. Nie lubię brać udziału w takich wyścigach - mówi Zbigniew Grochal*, aktor Teatru Nowego.