- Świadome słuchanie w sensie ekologii dźwiękowej polega także na tym, by zdawać sobie sprawę, ile samemu wytwarza się hałasu - mówi Lidia Zielińska*, kompozytorka i pedagog poznańskiej Akademii Muzycznej.
- Świadome słuchanie w sensie ekologii dźwiękowej polega także na tym, by zdawać sobie sprawę, ile samemu wytwarza się hałasu - mówi Lidia Zielińska*, kompozytorka i pedagog poznańskiej Akademii Muzycznej.
- Emigracja w systemie dyktatury jest jak ekskomunika, wyrzucenie z kościoła - mówi Marian Marzyński*, szef jury tegorocznego konkursu filmów krótkometrażowych MFFD Off Cinema, który w tym roku otrzyma na festiwalu Platynowy Zamek - nagrodę za całokształt twórczości.
- Jako laureatka poprzedniej edycji festiwalu mam przyjemność zaśpiewania koncertu również w tym roku, więc jak dotąd nie rozstaję się z Agnieszką Osiecką, a wręcz rozszerzam poszukiwania - mówi Małgorzata Waldenda*, aktorka i piosenkarka, laureatka zeszłorocznego konkursu "Pamiętajmy O Osieckiej".
- Nasze wydarzenie odbywa się tuż przed wyborami. Chcemy rozmawiać o sytuacji w Polsce i uzupełniać debatę o aspekt queerowy - mówi Szymon Patrylak*, członek kolektywu JTB Collective Production odpowiedzialnego za realizację projektu QOx, nowej inicjatywy queerowej na mapie Poznania, która odbędzie się w dniach 9-13 października.
- W tangu najważniejsze jest to, by być z partnerką. Odczuwać radość z tańca, być razem. Przez moment stać się z partnerką jednością, duchową, mentalną, sensualną - mówi Grzegorz Kałmuczak*, tancerz i nauczyciel tanga argentyńskiego.
- Pamiętam też przygotowania do Pasji wg św. Mateusza. Próbowaliśmy nocami, czasem od popołudnia do 2-3 w nocy, z małymi przerwami na paskudną kawę z automatu. Było pięknie - absolwenci Akademii Muzycznej opowiadają o swojej uczelni z okazji obchodów 100-lecia jej istnienia.
- Muzeum, poprzez specyficzne ukształtowanie przestrzenne wynikające z kontekstu miejsca, będzie częścią miasta. Będzie ewokowało "miejskość" w najlepszym znaczeniu tego słowa - mówi Bolesław Stelmach*, przewodniczący sądu konkursowego na projekt nowej siedziby Muzeum Powstania Wielkopolskiego. W rozstrzygniętym niedawno konkursie zwyciężyła koncepcja warszawskiej pracowni WXCA.
- Fenomen Starego Miasta trwa od ośmiu wieków, więc coś w nim jest, w jego szacie architektonicznej, skali, atmosferze, dziedzictwie niematerialnym: różne tradycje, zwyczaje, opowieści czy dźwięki - mówi Monika Herkt*, dyrektor Centrum Turystyki Kulturowej TRAKT, operatora Bramy Poznania i Traktu Królewsko-Cesarskiego.
- Wiem, że wielu kompozytorów w trakcie pracy nad utworem wyłącza się, aby słyszeć tylko siebie. Ja chyba jestem odwrotnym przypadkiem. Uważam, że twórczość nie zaczyna się ode mnie - mówi kompozytorka Ewa Fabiańska - Jelińska.
- Niektóre miasta mają swoje mapy lub aplikacje, ale tylko z muralami lub graffiti, żadna nie obejmuje też neonów i typografii. Tylko w Poznaniu te cztery grupy udało się zebrać razem w jednym opracowaniu - mówi Tomasz Bombrych*, autor poznańskiej mapy murali, graffiti, neonów i typografii "Z bliska / Z daleka".
- Interesowało mnie zrozumienie czegoś, czego na początku nie byłem w stanie zupełnie pojąć: ideologicznego i estetycznego patchworku, który wypełnia świat moich bohaterów - mówi Mateusz Kula*, którego wystawa "Gorączka antykwaryczna" została otwarta 6 września w Galerii Miejskiej Arsenał. Wystawa jest formą nagrody za zwycięstwo w konkursie im. Leszka Knaflewskiego, przeprowadzonym w zeszłym roku w Poznaniu.
- Wraz z remontem rozpoczynamy nowy rozdział w działalności Muzeum Instrumentów Muzycznych - mówi Patryk Frankowski, kierownik otwieranego 14 września po remoncie muzeum.
- Fascynuje mnie coś, co jest już gotowe. Wybieram i komentuję materiały pochodzące z przestrzeni kultury popularnej - mówi artysta Raman Tratsiuk*, który w piątek 6 września otworzy performansem wystawę "Wesele suprematyczne" w Atelier Wimar na Św. Marcinie.
- W Los Angeles, wśród palm i wiecznego słońca poczułam, jakbym trafiła do miejsca dobrze mi skądś znanego. Oprócz Springsteena i DKF-ów wychowałam się też na Chandlerze, więc kiedy wjechałam po raz pierwszy w strumień samochodów pędzących Bulwarem Zachodzącego Słońca, przypomniał mi się Filip Marlowe i już nie było mi tak samotnie - mówi Natalia Safran*, aktorka i piosenkarka.
- Solowe środowisko jest mocno nacechowane pogonią za artystyczną perfekcją. Jest w tym środowisku dużo drive'u, chęci udowodnienia czegoś. W kameralistyce jest więcej współpracy i pozytywnych emocji - mówi Wojciech Jurkiewicz z Erlendis Quartet*.
- Z jednej strony przedstawiamy to, co dla nas bliskie, prahistorię i historię naszego regionu, związaną z historią Polski, z drugiej strony zabieramy naszych gości w daleką podróż - mówi Agnieszka Mączyńska, kierowniczka Działu Wystaw i Edukacji Muzeum Archeologicznego w Poznaniu.
- Przez lata Poznań kojarzył się głównie ze sportem, targami i biznesem, tak był postrzegany z zewnątrz. Miasto nie słynęło z kultury i sztuki, ale to się zmienia - mówi Katarzyna Śmiałowicz z Fundacji Jak Malowana, która organizuje II Biennale Tkaniny Artystycznej w Poznaniu.
- Dotychczas organizowaliśmy koncerty, występy producentów muzyki elektronicznej, winylowe noce didżejskie. W sezonie jesiennym chciałbym, aby jak największą część naszego programu dotyczyło muzyki na instrumentach żywych - mówi Andrzej Masko*, założyciel świetlicy i klubu FARBY.
- Zespół Pobratymców to kombo kulturalne. Poprzez nasze działania, realizację tego projektu chcemy przyczynić się do zintensyfikowania relacji pomiędzy osobami działającymi w sztuce i kulturze, reprezentującymi dwa miasta partnerskie - o projekcie Pobratymcy opowiada Ola Kuźmicz* ze Stowarzyszenia Polska-Ukraina.
- Stale balansuję między akademią a "offem" - mówi Rafał Zapała, kompozytor, założyciel Kołorkingu Muzycznego.