Kultura w Poznaniu

Rozmowy

TWÓRCZA SAMOTNOŚĆ. Szybkie informacje

- Plany wydania mojej drugiej książki, która miała ukazać się w marcu tego roku, niestety odsunęły się w czasie z powodu pandemii. Nie wiadomo też, w jakim stanie rynek księgarski z niej wyjdzie. Po prostu czekamy. - mówi Lilia Łada*, dziennikarka i pisarka mieszkająca w Poznaniu.

Czas i miejsce wyznaczyły zdjęcia

- Moi bohaterowie to nie do końca wymyślone postacie. Ich nazwiska występują w księgach adresowych z tego czasu, w Kartotece Ewidencji Ludności. Krótko mówiąc, żyli i mieszkali na Wildzie - mówi Magda Mrugalska*, autorka powieści Biała kalia, wydanej przez Wydawnictwo Miejskie Posnania.

TWÓRCZA SAMOTNOŚĆ. Improwizacje

- Coś trzeba robić, aby nie zakopać się w beznadziei, w nic-nie-robieniu - mówi performerka Monika Wińczyk*. - Jednak próba ratowania sytuacji artystów i przenoszenie wszystkich działań do sieci nie zadziała równo, bo pewne formy bardziej się nadają do tego, a inne mniej - dodaje artysta dźwiękowy Hubert Wińczyk**.

Kto oberwał najmocniej?

Rok 2020 miał być doskonały dla poznańskiej turystyki. Spodziewaliśmy się wzrostu rocznego na poziomie 8-10 procent, mieliśmy potwierdzoną organizację prestiżowych kongresów i konferencji - mówi Jan Mazurczak*, prezes zarządu Poznańskiej Lokalnej Organizacji Turystycznej, twórca akcji Poznań za pół ceny.

TWÓRCZA SAMOTNOŚĆ. Przestrzeń stale się kurczy

- Mam poczucie, że dobrze mi w wyobcowaniu ze świata. Wcale nie potrzebuję, aby stale mnie ktoś zabawiał i wybijał mnie z nudy, której wcale nie odczuwam. Jest nadal tyle rzeczy, które chcę robić, że w dalszym ciągu nie mam na wszystkie czasu - mówi Agnieszka Grodzińska*, artystka wizualna mieszkająca w Poznaniu.

Kartoteka procesów o czary

- Nie rozumiem, dlaczego "niewinna czarownica" na swoim pomniku zwykle posiada atrybuty... czarownicy. To jest winna czy nie? - mówi Bożena Ronowska, autorka książki Czarownice Himmlera. Z niemieckiej kartoteki procesów o czary.

Efekt wahadła

- Moim zdaniem w tej chwili ważne są dwie rzeczy: po pierwsze służba zdrowia, czyli codzienna, ciężka, doraźna walka z koronawirusem. A po drugie to, co jest zapleczem tego frontu, czyli kultura. Dopiero na trzecim miejscu ustawiłbym ekonomię - mówi prof. Waldemar Kuligowski*, antropolog kulturowy.

Zasada złotego środka

- Ponieważ zmiana nastąpiła ewolucyjnie i naprawdę wiemy, z kim pracujemy, jak pracujemy, bo zarządzamy tą firmą i ludźmi od lat, to wszystko, co się teraz dzieje, jest konsekwencją naszej polityki. Gdybyśmy nagle zaczęły wprowadzać rewolucyjne zmiany, oznaczałoby to, że wycofujemy się z naszych wcześniejszych decyzji - mówią Justyna Kardasz* i Joanna Nowakowska**, nowe szefowe wydawnictwa Media Rodzina.

Nowe szlaki

- Techniczna doskonałość uczestnika konkursu międzynarodowego powinna być punktem wyjścia i kwestią oczywistą, o której się nie rozmawia. Wszystko, co tworzy osobowość i wyjątkowość artysty, zaczyna się potem. Muzyczny świat jutra to oni - młodzi artyści, którzy będą go tworzyć koncertując, nagrywając płyty, ucząc - mówi Magdalena Wiśniewska*, organizatorka Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. H. Wieniawskiego. 

TWÓRCZA SAMOTNOŚĆ. Miejsce dla wyobraźni

- Skoro jesteśmy zamknięci i nie możemy mieć wszystkiego na świecie, całej lalki, pełnej cukiernicy, to ja korzystam ze strzępów, żeby dać innym pole do wyobraźni - mówi Janusz Stolarski*, aktor i pracownik Teatru Ósmego Dnia, który na czas kwarantanny przygotował cykl Opowiem Ci bajeczkę.

TWÓRCZA SAMOTNOŚĆ. Negatywnie, czyli pozytywnie

- Taka praca z przeprowadzką magazynu jest trochę zamiast siłowni: trzeba dźwigać, przenosić, ładować wspólnie z kolegami - mówi Marcin Kęszycki* z Teatru Ósmego Dnia. W czasach kwarantanny pracownicy teatru musieli w drugiej połowie marca przenieść ogromną ilość sprzętu i różnych elementów scenografii zebranych w dotychczasowym magazynie do nowego pomieszczenia.

Każdy słyszy coś innego

- Cenię w pisaniu o muzyce to, że każdy słyszy w niej coś innego. Każdy słucha jej przez swoje doświadczenia, przygląda się niej przez swoją historię - mówi absolwent publicystyki muzycznej w poznańskiej Akademii Muzycznej Mateusz Purcel*, jeden ze studentów kształcących się pod okiem Stefana Drajewskiego** - poznańskiego krytyka i publicysty.

Nic poza muzyką

- Nie wyobrażam sobie, co innego mógłbym robić... Kiedy po ostatnich dźwiękach finału VI Symfonii Czajkowskiego widziałem łzy w oczach muzyków, a publiczność przez dobrą minutę dała wybrzmieć ciszy powstrzymując się od oklasków, wiedziałem, że wszyscy przeżyliśmy razem coś niezwykłego - mówi Yaroslav Shemet*, dyrygent.

ZA PARTYTURĄ. Imperatyw tworzenia

- U Lidii Zielińskiej nigdy w żaden sposób nie zostałam jako osobowość muzyczna przymuszona do czegokolwiek. Zawsze odsłaniała coś przede mną, ale to ja wybierałam. To najlepsze, co można zrobić - obserwować, podpowiadać, ale nie egzekwować podobieństwa do swoich wyborów - mówi Katarzyna Tamborowska*, poznańska kompozytorka i skrzypaczka.

Człowiek ginie w tej masie

- Dosyć długo szukałem, w jaki sposób mogę przedstawić tę historię, opowiedzieć o tym kraju. Pierwszym pomysłem było objechanie i sfotografowanie granic obecnych Węgier - mówi fotograf Michał Adamski*, którego książkę Pies o dwóch ogonach wydała fundacja Pix.house.

Od Szeherezady do "Breaking Bad"

- Zdecydowanie najlepszą pod wieloma względami produkcją wieloodcinkową, jaka powstała do tej pory, jest według mnie Breaking Bad. Scenariuszowo i dramaturgicznie przemyślana jak film, od samego początku do końca - mówi Zuzanna Lewandowska*, doktorantka na filmoznawstwie UAM.

Polecieć i odjechać... na Koniec Świata

- To największa nagroda od naszych fanów, gdy po tych dwudziestu latach jedziemy na koncert ze spokojną głową - mówi Jacek Stęszewski*, wokalista i założyciel zespołu Koniec Świata. Piątkowy koncert został przeniesiony na 9 maja.

Muzeum Powstania Wielkopolskiego - wspólna sprawa!

Nowe Muzeum Powstania Wielkopolskiego ma opowiadać unikalną historię wielkiego zwycięstwa Wielopolan. Unikalną, dlatego że nasza historia to nieustanne pasmo klęsk i porażek. Wśród nich Powstanie Wielkopolskie jest rzeczywiście wyjątkowe, bo zwycięskie - mówi Przemysław Terlecki*, nowy dyrektor Wielkopolskiego Muzeum Niepodległości.

Operowa pierwsza liga

- W każdej operze najważniejsze są uczucia, emocje. Paria zawiera w sobie chyba wszystkie tematy charakterystyczne dla Moniuszki i bliskie też nam, współczesnym: niesprawiedliwość społeczną, biedę, dyskryminację, wykluczenie - mówi Renata Borowska-Juszczyńska*, dyrektor Teatru Wielkiego w Poznaniu.

1 21 Strona 22 23 24 25