Kultura w Poznaniu

Opinie

opublikowano:

Zafascynowani Szymanowskim

Promocji muzyki Szymanowskiego - zwłaszcza poza Polską - nigdy nie za wiele. Wydany przez amerykańską firmę fonograficzną Musica Omnia album płytowy zatytułowany "Karol Szymanowski - Masterworks for Violin & Piano; Piano solo" to pozycja bardzo ważna, wartościowa, popularyzująca twórczość tego kompozytora. 

. - grafika artykułu
"Karol Szymanowski - Masterworks for Violin & Piano; Piano solo"

Na trzech krążkach (czas trwania muzyki: ponad trzy godziny!), z zachowaniem chronologii powstawania, zarejestrowane zostały niemal wszystkie utwory Szymanowskiego na skrzypce z fortepianem - od młodzieńczej Sonaty d-moll op. 9 z 1904 roku - poprzez pisane w latach 1910-1915 takie dzieła, jak Romance D-dur op. 23, Nocturne i Tarantella op. 28 oraz Mity op. 30 - do kompozycji tworzonych we współpracy z Pawłem Kochańskim, w tym miniatury Świt i Dziki taniec (1922) oraz transkrypcje Pieśni Roksany z opery Król Roger (1924) i Tańca chłopskiego z baletu Harnasie (1931). Spośród wybranych dzieł fortepianowych posłuchać można m.in. dwóch tryptyków: Metopy op. 29 i Maski op. 34 oraz Dwudziestu Mazurków op. 50 i Dwóch Mazurków op. 62.

Tę obszerną retrospektywę twórczości polskiego kompozytora prezentuje dwoje bardzo interesujących i utalentowanych artystów: Polka Blanka Bednarz oraz Amerykanin Matthew Bengston. Skrzypaczka Blanka Bednarz, której można posłuchać w Poznaniu jako koncertmistrzyni orkiestry Sinfonietta Polonia, koncertuje głównie w USA oraz w zachodniej Europie. Jest także prymariuszką zespołu Atma Trio, który specjalizuje się w wykonawstwie muzyki kameralnej Karola Szymanowskiego. Pianista Matthew Bengston jest cenionym interpretatorem kompozycji Skriabina i Szymanowskiego, o którego mazurkach napisał rozprawę doktorską.

Wraz z artystami, zafascynowanymi spuścizną Karola Szymanowskiego, podążamy za jego zmieniającą się stylistycznie i emocjonalnie muzyką. To - dzięki  obojgu instrumentalistom - niezwykła i poruszająca podróż. Okres wczesny reprezentowany jest w Sonacie, Etiudach i Romansie. Muzycy w tych dziełach bardzo wyraźnie eksponują uczuciowość i liryzm neoromantycznej poetyki oraz piękno kantyleny wzbogacanej wirtuozerią. Twórczość lat dojrzałych kompozytora, utrzymana w stylistyce francuskiego impresjonizmu, zdominowana została przede wszystkim jego zainteresowaniami kulturą starożytnej Grecji, Rzymu i Bliskiego Wschodu. W Mitach i Metopach oraz fragmencie z Króla Rogera odnajdujemy nawiązania do takich bohaterów opowieści mitologicznych, jak m.in. Kalipso, Narcyz, bożek Pan czy królowa Roksana. Z kolei w Maskach Szymanowski maluje dźwiękami portrety Szeherezady, błazna Tantrisa z legendy celtyckiej i Don Juana. Wielobarwność owych muzycznych "ilustracji", cieniowanie dynamiki - od wyrazistego, mocnego forte do przepięknych fragmentów utrzymanych w subtelnym piano, a także swoboda kształtowania formy muzycznej to wysokiej próby walory interpretacyjne obojga wykonawców. Zainteresowanie folklorem, jakie nacechowało późny okres twórczości polskiego kompozytora, w albumie reprezentują polskie tańce: oberek i mazurek oraz transkrybowany fragment z Harnasiów. To kolejny, zupełnie inny krąg muzycznych doznań, świetnie wyeksponowanych przez grających.

Blanka Bednarz i Matthew Bengston w absolutnym porozumieniu artystycznym, w zgodnym podejściu do prezentowanych kompozycji pokazali - obok pięknego brzmienia i świetnej techniki - swój temperament, wyrazistość ekspresji, wigor i radość muzykowania. Album został wyróżniony srebrnym medalem na konkursie Global Music Award. Uzyskał także pozytywne recenzje, m.in. w prestiżowym "Fanfare Magazine". Podczas koncertów noworocznych Sinfonietty Polonia w Auli Uniwersyteckiej w Poznaniu będzie okazja, aby ten wartościowy album zakupić. Gorąco polecam!

Teresa Dorożała-Brodniewicz

  • "Karol Szymanowski - Masterworks for Violin & Piano; Piano solo"Blanka Bednarz - skrzypce, Matthew Bengtson - fortepian
  • Musica Omnia 2017