Kultura w Poznaniu

Opinie

Nie tylko dobra muzyka

Ethno Port odważnie i z fantazją wkroczył w drugą dekadę działalności. Bardzo bogaty program tegorocznego festiwalu łączył w sobie spotkania, warsztaty, projekcje i to, co najważniejsze: muzykę. W pamięci pozostaną po nim m.in. koncerty które dali Cüneyt Sepetçi, Muzsikas, A Filetta.

Czytaj artykuł
Kolekcjonerski zmysł

Gołuchów znajduje się nieco ponad 100 km od stolicy Wielkopolski. Tamtejszy zamek jest jednym z oddziałów Muzeum Narodowego w Poznaniu. Nie każdy tam dociera i tym samym nie każdy ma możliwość zobaczenia na własne oczy nie tylko bajkowego wręcz obiektu architektonicznego otoczonego pięknym ogrodem, ale również siedziby pomyślanej jako miejsce przechowywania i eksponowania dzieł sztuki o wysokiej klasie artystycznej. Okazję do tego, by trochę posmakować atmosfery tej niezwykłej rezydencji, stworzyło Muzeum Narodowe za sprawą wystawy Życie sztuką. Gołuchów Izabeli z Czartoryskich Działyńskiej.

Czytaj artykuł
Modernizm kontra socrealizm

Gdyby Karol Strasburger zadał w Familiadzie pytanie o to co zwiedzamy podczas wakacji, jestem przekonany, że "modernistyczne budynki" nie byłyby najwyżej punktowaną odpowiedzią. A jednak, na zaproponowane przez organizatorów festiwalu "Nowy Plan" zwiedzanie Okrąglaka oraz Domu Weterana na ulicy Ugory, przyszedłem wraz z dziesiątkami innych ciekawskich.

Czytaj artykuł
PROSTO Z EKRANU. Dwa serduszka

"Zimna wojna", która pięć lat po Oscarowej "Idzie" stanowi namacalny dowód na to, że Paweł Pawlikowski jest twórcą wybitnym, toczy się w rytmie miłości - namiętnej, zniewalającej, zaborczej, nieszczęśliwej, toksycznej, destrukcyjnej, bezkompromisowej, nienasyconej i przede wszystkim niespełnionej.

Czytaj artykuł
ETHNO PORT. Hipnotyzujący rytm

Rytm soboty i niedzieli na Ethno Port Festival wyznaczyła sztuka Korei Południowej. Na szczęście obyło się bez prostych i naiwnych uniesień orientalizmem. Miast nich trzeba było się zmierzyć z muzyką i kinem w ich wymiarze jak najbardziej komunikatywnym, a przez to pozbawionym naiwnej "egzotyki".

Czytaj artykuł
ETHNO PORT. Tureckie wesele, tunezyjska ekstaza

Trzeci dzień tegorocznego Ethno Portu przyniósł znów niezwykłą dawkę artystycznych doznań: od wędrówek po ukraińskich wsiach, przez rozwibrowany romski, turecki parkiet taneczny po rdzenne afrykańskie rytuały.

Czytaj artykuł
Teatralny second hand

W pogodne, czerwcowe dni trudno przyciągnąć widzów do teatru. Udaje się to, gdy na sali panuje gorętsza atmosfera niż na zewnątrz, jak podczas premiery "La la lalki" w Teatrze Animacji. Na scenie zgrana drużyna - lalki, aktorzy-animatorzy, muzycy przez cały spektakl koncertowo podgrzewali emocje.

Czytaj artykuł
ETHNO PORT. Polak, Węgier, dwa bratanki

Kiedyś jeden z muzykantów powiedział mi, że w muzyce najważniejsze jest to, by umiała porwać do tańca. Żeby każdy, niezależnie od wieku, umiał się w niej odnaleźć. Musi być to zatem muzyka, która wyzwala naturalną radość i nie pozwala na obojętne stanie w miejscu wobec gry muzykantów. W transowych rytmach oberkowych i mazurkowych tańczyli mali i duzi wraz z polską kapelą Wowakin, a do węgierskich czardaszów porwał zespół Muzsikás, który zachwycił publiczność.

Czytaj artykuł
ETHNO PORT. Kołysanki dla dorosłych

Conversation (s), a więc rozmowa (y) - taki tytuł nosił koncert otwarcia tegorocznego festiwalu Ethno Port i jest to nazwa jednocześnie trafiona i chybiona. Chybiona, bo zaprezentowana technika śpiewu bardziej niż z rozmową kojarzy się z jednoczesną recytacją. Trafiona, bo kooperacja najbardziej znanej korsykańskiej grupy A Filetta z gwiazdą muzyki libańskiej Fadią Tomb El Hage to prawdziwa międzykulturowa wymiana doświadczeń.

Czytaj artykuł
BLISCY NIEZNAJOMI. Zraniony jednorożec

W tym roku hasło festiwalu Bliscy Nieznajomi to #Polska, a o tej Siksa rapuje jak mało kto. Udowodniła to podczas benefisu swojej czteroletniej twórczości na deskach Teatru Polskiego. Pytanie tylko, czy ten quasibenefis jak na ironię nie oznacza powolnego dogasania jej pierwotnej energii i przypieczętowania twórczości, która jak dotąd zachwycała spragnioną autentyczności publiczność, a w tej chwili być może zjada już własny ogon?

Czytaj artykuł
BLISCY NIEZNAJOMI. Niewidzialni i niesłyszalni

- Do samospaleń dochodzi wtedy, kiedy zostaje przekroczona osobista czerwona linia. Kiedy ludzie czują się niewidzialni i niesłyszalni, a chcą, żeby ich usłyszano. Jak Mohamed Bouazizi, Tunezyjczyk gnębiony przez władze, który płonąc w 2010 roku zdawał się mówić: "skoro mnie nie widzicie, podpalę się, żebyście mogli mnie zobaczyć" - uważa Grzegorz Ziółkowski, autor książki Okrutny teatr samospaleń, w rozmowie z Dobrochną Ratajczakową.

Czytaj artykuł
PROSTO Z EKRANU. Uwierz w ducha

Rzadko pierwotnie ograniczoną przestrzenią sceny teatralnej opowieść grozy przenosi się na duży ekran. Możliwe jednak, że to właśnie sceniczny rodowód "Przebudzenia dusz" sprawił, iż najnowszy horror Jeremy'ego Dysona i Andy'ego Nymana niesie ze sobą delikatny gatunkowy powiew świeżości.

Czytaj artykuł
Komedia to gatunek pełen ryzyka

- Anglicy nie mają problemu z żartowaniem na temat swoich przywar, bo stoi za nimi imperium. Czesi też - bo stoi za nimi piwo i inne dobra, jakie mają. A my ciągle udajemy - mówił w niedzielę w Teatrze Nowym Andrzej Saramonowicz. Spotkanie z twórcą było ostatnim w tym sezonie z cyklu "Czytnik".

Czytaj artykuł
Zasiały Blumy... słowa

Gdybym dał Ci wszystkie "ze", wszystkie "z", wszystkie "po", wszystkie "do", wszystkie "nad", "pod", "od", "przed", "przez"... - jakie z nich ułożysz zdanie?* W niedzielę w samo południe w Concordia Design odbyła się przedpremiera najnowszego spektaklu dla najnajów w reżyserii Lucyny Winkel. Od słowa do słowa to jej kolejne dzieło - po m.in. Na wysokiej górze i Jak po sznurku, które powstało z inspiracji twórczością Krystyny Miłobędzkiej.

Czytaj artykuł
Kultura różnorodności

Festiwal jazzowy odbywający się w dni powszednie, pod miastem, w plenerze, i to tuż obok jeziora - brzmi jak plan na eskapistyczną ucieczkę od rzeczywistości. Enter Enea Festival zapewnił w tym roku jednak znacznie więcej, niż tylko dobry pretekst na tymczasowe opuszczenie dusznego, spalonego słońcem Poznania.

Czytaj artykuł
Na paryskim bruku

Najnowszy film w reżyserii Léonor Sérraille zapowiada Przemysław Toboła. Obraz niełatwych losów współczesnych 30-latków - Paryż i dziewczyna, wchodzi do kin 1 czerwca.

Czytaj artykuł
Rozpłodowa dyktatura

Jeśli sztuka miałaby szansę wygrać z autokratycznym systemem, to jej działania nie byłyby ideologiczne i monumentalne, ale personalne i skromne w środkach. Artyści to nie wojujący rewolucjoniści, a zapomniani, aroganccy samozwańcy, których motywacją do działania nie jest dobro ogółu, lecz osobiste porachunki. Taki obraz klaruje się na deskach Teatru Nowego, podczas spektaklu "Baba-dziwo" w reżyserii Marii Kwiecień.

Czytaj artykuł
PROSTO Z EKRANU. Klub frywolnej książki

Mało jest w Hollywood miejsca dla dojrzałych aktorek, które szczyty swoich karier osiągały dekady temu. Szkoda, bo Diane Keaton, Jane Fonda, Candice Bergen i Mary Steenburgen w "Pozycji obowiązkowej" udowadniają, że z wiekiem ani talentu, ani ekranowej energii im nie ubyło.

Czytaj artykuł
FESTIWAL FABUŁY. Święto wolności słowa

Aleksandra Kanar zwyciężczynią drugich Ogólnopolskich Mistrzostw Slamu Poetyckiego. Turniej był ostatnim wydarzeniem trwającego od 21 maja Festiwalu Fabuły. Uczestniczki i uczestnicy slamu zabrali głos w imieniu wykluczonych, niezrozumiałych i wściekłych.

Czytaj artykuł
FESTIWAL FABUŁY. Iluzja to wszystko co mamy

Podczas czwartkowego spotkania w ramach Festiwalu Fabuły gościem była Magdalena Tulli. Książka "Jaka piękna iluzja", będąca zapisem rozmowy z pisarką, stanowiła punkt odniesienia dla tematów związanych z wolnością, pisarstwem, a także komunikacją z drugim człowiekiem i samym sobą.

Czytaj artykuł
1 82 Strona 83 84 85 86