Kultura w Poznaniu

Kultura Poznań - Wydarzenia Kulturalne, Informacje i Aktualności

opublikowano:

NOSTALGIA FESTIVAL. Muzyczne oderwanie od rzeczywistości

Nie co dzień przed kościelnym ołtarzem staje czarny, koncertowy
instrument. Nie co dzień również obcy sobie poznaniacy gromadzą się
na takim wydarzeniu, skuszeni wróżącym niezapomniane wrażenia tytułem "Nostalgia"...

The Gurdijeff Folk Instruments Ensemble, fot. Nostalgia Festival - grafika artykułu
The Gurdijeff Folk Instruments Ensemble, fot. Nostalgia Festival

Drugi koncert festiwalu, który zakończył się w sobotę, wybrzmiał dźwiękami muzyki ormiańskich kompozytorów: Georgija Gurdżijewa i Komitasa. Wyjątkowo pozytywne i pełne uroku okazały się "Pieces for Children" Komitasa w wykonaniu Lusine Grigoryan - w swojej prostocie przypominające minimalizm, z jakim fortepian chętnie wykorzystują w dziełach kompozytorzy muzyki filmowej (żeby wspomnieć choćby doskonale znanych Glassa czy Nymana). Kontrastowały one z nieco bardziej orientalnie brzmiącymi "Tańcami", łączył je jednak pewien wspólny mianownik. Czy to specyfika gry Lusine Grigoryan, czy może cecha języka muzycznego samego kompozytora - w każdym razie wszystkie te utwory emanowały wypełniającym pierwszy plan, permanentnym spokojem, niepozbawionym jednak bogatej gamy barw i emocji. Dźwięk fortepianu przemnożony przez właściwości akustyczne barokowego wnętrza Kościoła oo. Jezuitów poszerzył dodatkowo artystce pole do wydobycia z instrumentu ciekawych brzmień.

Jeszcze dalej i głębiej na Wschód zaprosił, a raczej wciągnął, słuchaczy występ The Gurdijeff Folk Instruments Ensemble. Już pierwszymi dźwiękami wykonawcy wywołali w eterze atmosferę tęskną i melancholijną. Aranżacje Levkona Eskeniana - na instrumenty na pozór przypominające te dobrze nam znane i wykorzystywane w wielu europejskich gatunkach muzycznych - przybliżyły publiczności twórczość ormiańskiego kompozytora Georgija Gurdżijewa. Nie sposób jednak pomylić dźwięku skrzypiec z "kwaśną" barwą kamanczy, a najbardziej nawet miękkie brzmienie oboju czy saksofonu nie dorówna czarom, jakich dopuścił się wobec zgromadzonych Emmanuel Hovhannisyan. Mając do dyspozycji zaledwie półtoraoktawową skalę, wydobył z duduka niepomierne, doprawdy, ilości różnorodnych barw. Na uznanie zasługuje również wirtuozeria Meri Vardanyan, grającej na kanonie - irańskim instrumencie strunowym. Wykonawcy dali wyraz swojej niezwykle głębokiej wrażliwości - choć zupełnie odmiennej od słowiańskiej duszy - to gorąco docenionej przez poznańską publiczność.

Wybrane przez muzyków dzieła Gurdżijewa swoim charakterem graniczyły z mantrą; podane w sposób tak silne wyciszający i odrywający od rzeczywistości, że zdziwienie budziło zakończenie każdego z kolejnych utworów. Łączyło je jedno: właściwie mogłyby po prostu trwać, nie kończąc się wcale.

Magdalena Lubocka

  • "Kiedy Wschód spotyka Zachód. Muzyka Georgija I. Gurdżijewa i Komitasa" - koncert The Gurdjieff Folk Instruments Ensemble pod dyrekcją Levona Eskeniana, gościnnie Lusine Grigoryan (fortepian)
  • 20.10, g. 20
  • Kościół oo. Jezuitów