Cykl pokazów sygnowany przez Transatlantyk wystartował w styczniu. Muza wyświetliła wówczas przedpremierowo głośny film braci Tavianich "Cezar musi umrzeć", który po raz pierwszy w Poznaniu publiczność obejrzała podczas ubiegłorocznego festiwalu. W najbliższą sobotę czeka nas nocny maraton z filmami z całkiem innej półki - noc z kinem klasy B!
W niskobudżetowych produkcjach lubują się - i wcale tego nie kryją - m.in. Quentin Tarantino czy Robert Rodriguez. Pokazywane najczęściej w kinach samochodowych, nagrywane za małe pieniądze przez pasjonatów - amatorów produkcje mają także wierne grono wśród zwykłych widzów. Podczas ubiegłorocznej edycji Transatlantyku filmom klasy B poświęcony został specjalny blok tematyczny, na który widzowie chodzili niemniej chętnie co na przedpremierowe pokazy filmów nagrodzonych na festiwalach w Berlinie czy Wenecji.
Kino klasy B można traktować z przymrużeniem oka, ale można też docenić jego bezpośredniość, szczerość, czy ciekawe eksperymenty z formą... A przynajmniej spróbować.
Amerykańskim symbolem kina klasy B - królem tego typu produkcji - jest Roger Corman. Premierowy pokaz dokumentu "Świat Rogera Cormana" w reżyserii Alexa Stapletona, który opowiada o fenomenie amerykańskiego reżysera i producenta, otworzy sobotni maraton w Muzie.
Corman to niewątpliwie człowiek-zjawisko amerykańskiej kinematografii. Z jednej strony stworzył podwaliny całego przemysłu filmowego klasy B w Stanach. "Krwawa mamuśka", "Masakra w dniu św. Walentego", "Bestia o milionie oczu" - to sam początek długiej listy jego reżyserskich osiągnięć w tej dziedzinie.
Z drugiej - to u Cormana zaczynało wielu największych współczesnego kina: Coppola, Scorsese, Fonda, Nicholson, de Niro. Otaczał ich artystyczną opieką, zapewniał pracę. Wyreżyserował blisko pół setki filmów, dziesięciokrotnie więcej wyprodukował. Niektóre z nich zostały dostrzeżone przez krytyków - w 2005 roku film "Zagłada domu Usherów" oparty na noweli Edgara Allana Poego trafił do zbiorów Biblioteki Kongresu jako jeden z filmów "kulturowo i historycznie znaczących dla kinematografii". A w 2009 r. Corman został uhonorowany Oscarem za całokształt twórczości.
O wszystkich paradoksach w biografii króla kina klasy B przed sobotnią projekcją opowie Jacek Rokosz - specjalista "od kina tak złego, że aż pięknego" - jak mówi o sobie. Wykładowca w łódzkiej Filmówce, pomysłodawca cyklu "Najgorsze filmy świata". "Zakochany w gumowych potworach, krwawej łaźni i kiczowatym piekle Eda Wooda". Z kim - jak nie w jego towarzystwie - obejrzeć nocny pokaz filmu "Dracula kontra Frankenstein" w reżyserii Ala Adamsona z 1971 r.? To drugi punkt programu sobotnich pokazów w Muzie. Klasyk gatunku. Król wśród horrorów. Odrodzony Dracula ma plan: wskrzesić potwora Frankensteina. Można się domyślać co z tego wyniknie. A można zobaczyć na własne oczy. W sobotnią noc w kinie Muza.
Sylwia Klimek
- Transatlantyk zaprasza: Noc Grozy z filmami klasy B
- Kino Muza (ul. Św. Marcin 30)
- 23.02, g. 21: "Świat Rogera Cormana", g. 23: "Dracula kontra Frankenstein"
- Wprowadzenie do twórczości Rogera Cormana i tematu kultowości kina klasy B - dr Jacek Rokosz
- Karnet na 2 filmy: 20 zł, bilet na 1 seans: 15 zł. Kto przebierze się za stwora związanego z tematem wieczoru - karnet - 15 zł