Kultura w Poznaniu

Kultura Poznań - Wydarzenia Kulturalne, Informacje i Aktualności

opublikowano:

Laboratorium klasyki

Na swojej stronie internetowej mówią o "zmianie warty" w jazzie, której dowodem jest rosnąca popularność artystów takich jak Robert Glasper, Kamasi Washington czy zespół BadBadNotGood. Reprezentantem nowego pokolenia w jazzie na gruncie europejskim czuje się także pochodzący z Wrocławia septet Electro Acoustic Beat Session.

. - grafika artykułu
fot. S. Jóźwiak

Wszystko zaczęło się od hip-hopu. To w jego duchu rozpoczęli działalność artyści posługujący się nazwą EABS. Improwizowane sesje we wrocławskim klubie Puzzle podczas których pojawiali się nowi muzycy, zaowocowały uformowaniem się stałego składu. Pierwotnie muzyka EABS odnosiła się do klasyków tzw. czarnej kultury muzycznej, począwszy od jazzu, a kończąc na hip-hopie - włącznie z producentem J DIllą i raperem Petem Rockiem, łączących w swojej twórczości elementy jazzu, soulu i rythm'n'bluesa z hip-hopem.

Muzyczne laboratorium muzyków dysponuje więc składem, którego nie powstydziłby się jazzowy zespół: za klawisze i wokal odpowiada nominowany w ubiegłym roku do Paszportów Polityki Marek Pędziwiatr. Kapituła konkursu dostrzegając muzyka zwróciła uwagę na jego "umiejętność tłumaczenia języków gatunków muzycznych w sposób jasny, wszechstronny i zajmujący dla każdej grupy słuchaczy". Pędziwiatrowi towarzyszy Marcin Rak na perkusji, Vojto Monteur na gitarze elektrycznej, Paweł Stachowiak na gitarze basowej, Olaf Węgier na saksofonie, Jakub Kurek na trąbce oraz Maciek Jakimiuk realizujący dźwięk. Od klasycznego składu jazzowego EABS odróżnia z całą pewnością stała obecność muzyka operującego gramofonami - w tej roli występuje Spisek Jednego - DJ i producent aktywnie działający na polskiej scenie klubowej. 

Skład został szybko dostrzeżony nie tylko przez słuchaczy. Wkrótce po powstaniu projekt uznano Wrocławskim Artystycznym Odkryciem 2013 roku, a zaproszenia do wspólnych sesji przyjmowali tacy muzycy jak Dave Liebman, Jesse Boykins III, Tawiah, Raashan Ahmad czy Jeru The Damaja.

Otwartość i chęć poszukiwań w EABS towarzyszy chęci oddania muzycznych hołdów postaciom najbardziej zasłużonym dla sceny jazzu. Stąd też projekt setu przygotowanego pierwotnie na  Memorial To Miles Jazz Festival - podczas występu na kieleckim festiwalu i w ponownych odsłonach projektu, zespół odświeżył uznawane dziś za klasyczne kompozycje klasyka jazzu. Odwołanie do jazzu - tym razem jednak jego polskiej odmiany - stanowi także podstawę dla albumu Repetitions (Letters To Krzysztof Komeda), wydanego w ubiegłym roku nakładem poznańskiego wydawnictwa Astigmatic Records. Wybrane kompozycje z lat 1962-1967 - w tym także te mniej znane, pojawiające się w etiudach baletowych, filmach, dokumentach i animacjach - stanowią bazę do przeprowadzania muzycznych eksploracji i tworzenia autorskich interpretacji kompozycji mistrza. Czy eksperyment się powiódł? Odpowiedź czeka na słuchaczy, którzy w najbliższy piątek stawią się w Scenie Roboczej.

Aleksandra Skowrońska

  • koncert EABS
  • 23.03, g. 20
  • Scena Na Piętrze
  • bilety: 40 i 45 zł

© Wydawnictwo Miejskie Posnania 2018