Kultura w Poznaniu

Książki

opublikowano:

Mówi się dziś głośno

"Usenko ma własny, niepodrabialny styl. Pisze bezpretensjonalnie, swobodnie a jednocześnie barwnie i sugestywnie, ze swadą i erudycją", "Ta [...] fantastyczna książka jest dowodem na to, że nawet Rosja nie jest skazana na wieczny nihilizm" - pisano po lekturze nowego tytułu Konstantego Usenki. Autor - również znany muzyk i dziennikarz, o "Buszującym w barszczu" opowie 14 listopada w Galerii Miejskiej Arsenał. Rozmowie towarzyszyć będzie prezentacja teledysków.

. - grafika artykułu
fot. materiały prasowe

Konstanty Usenko od lat zawieszony jest pomiędzy Polską a Rosją. Oba te kraje uważa za swoje, ale nie ukrywa też, że oba go denerwują. Jest propagatorem rosyjskiego rocka i kultury alternatywnej. Od blisko trzydziestu lat działa na szeroko pojętej scenie off, należy do takich zespołów jak Super Girl Romantic Boys oraz 19 Wiosen. Współpracował m.in. z pismami "Lampa" i "Nowa Europa Wschodnia" oraz portalem Dwutygodnik.com. Pisze piosenki i książki.

W październiku 2012 roku nakładem wydawnictwa Czarne ukazał się jego pierwszy tytuł. To opowieść o rosyjskiej alternatywnej scenie muzycznej od początków punk rocka i nowej fali, aż po najnowsze realizacje z pogranicza m.in. hip-hopu oraz electro. "Oczami radzieckiej zabawki. Antologia radzieckiego i rosyjskiego undergroundu" zebrało pozytywne recenzje. Agnieszka Szydłowska, dziennikarska Polskiego Radia skomentowała książkę tak: "Powiem krótko - Konstanty Usenko mi zaimponował. Efekt jego mrówczej pracy to lekcja do odrobienia dla tych, którzy interesują się muzyką, światem. Moje marzenie - usłyszeć to wszystko, o czym pisze...". Pablopavo z kolei, twórca muzyczny, który zadebiutował w tym roku w roli prozaika książką "Mikrotyki", stwierdził, że właśnie z racji tego, że Usenko sam jest jedną z legend warszawskiego podziemia muzycznego, potrafi przedstawić nieznaną u nas historię w taki sposób, że chce się od razu posłuchać szalonego Mamonowa albo lirycznego Coja. - To nie jest po prostu dobra książka - to jest książka niezbędna - ocenił.

Druga książka Usenki - "Buszujący w barszczu. Kontrkultura w Rosji sto lat po rewolucji", również wydana przez Czarne, swoją premierę będzie miała 14 listopada. Tym razem autor pochyla się nad współczesnymi zjawiskami muzycznymi, koncentrując się na osiedlowym rapie i jego przesłaniu. Wskazuje na to, co pozostało z kultury punk i nowej fali czasów pierestrojki, która także i dziś działa mobilizująco na młode pokolenie twórców. Pisze o sztuce w funkcji protestu.

- Najgłośniejszy jest na pewno front klasowy, rap z biednych dzielnic występuje przeciwko elitom [...] Można powiedzieć, że do mainstreamu przedostały się piosenki, które poruszają ważne tematy. O problemach społecznych mówi się dziś głośno. Kawałki Husky'ego czy Noize MC - jest tam sporo o samowolce VIP-ów, przemocy domowej, militaryzmie, bezdomności, przemocy policji. Tatarska poetka i raperka Ajgiel nagrała cały album poświęcony szczegółom sprawy sądowej i więziennej rzeczywistości - na podstawie prawdziwej historii swojego chłopaka - wyjaśniał Usenko na łamach "Gazety Wyborczej" w rozmowie z Wiktorią Bieliaszyn.

Monika Nawrocka-Leśnik

  • Spotkanie z Konstantym Usenko wokół książki "Buszujący w barszczu. Kontrkultura w Rosji sto lat po rewolucji", prowadzenie: Agata Grenda
  • Galeria Miejska Arsenał
  • 14.11, g. 18
  • wstęp wolny

© Wydawnictwo Miejskie Posnania 2018