Kultura w Poznaniu

Muzyka

opublikowano:

Rywalizacja z odległych czasów

Poznań jest miastem, w którym tradycja muzyki dawnej jest równie dobrze kultywowana, co muzyki współczesnej. Zakład Instrumentów Historycznych Akademii Muzycznej organizuje między 19 a 21 kwietnia po raz pierwszy Forum Kameralne Muzyki Dawnej, w ramach którego odbędzie się I Akademicki Konkurs Kameralny Instrumentów Historycznych.

. - grafika artykułu
Sensus Sonorum - jeden z zespołów, które wezmą udział w konkursie

HIP, czyli historically informed performance ma na celu takie wykonywanie muzyki dawnej, które będzie w możliwie najdoskonalszy sposób odwzorowywało warunki wykonawcze utworów z dawniejszych epok. Zwolennicy HIP-u postulują autentyzm muzyki. Aby zrozumieć i dowiedzieć się w jaki sposób brzmiała muzyka renesansu czy baroku nie wystarczy czytanie partytur. W tych działaniach biorą udział liczni specjaliści, m.in. muzykolodzy, źródłoznawcy, historycy, archeolodzy, instrumentoznawcy, a nawet chemicy.

W dwóch etapach Konkursu Kameralnego Instrumentów Historycznych organizatorzy dali uczestnikom sporo swobody w doborze repertuaru. W pierwszym etapie (20.04) uczestnicy zaprezentują jedną lub dwie różne kompozycje (lub wybrane części większych utworów), natomiast w etapie II (21.04) jedną lub dwie kompozycje, z tym, że muszą być to utwory wykonane w całości. W regulaminie konkursu zaznaczono, że wykonywane przez uczestników kompozycje oryginalne lub ich aranże powinny pochodzić z okresu od 1600 do 1830 roku, jednak zespoły wokalne lub wokalno-instrumentalne mogą wykonywać utwory z epoki średniowiecza i renesansu.

Świetnym wyborem organizatorów jest to, że w konkursie mogą brać udział nie tylko studenci i absolwenci akademii muzycznych, ale również pokrewnych kierunków - np. muzykolodzy. Jak przystało na HIP uczestnicy muszą prezentować swoje umiejętności na instrumentach historycznych lub przynajmniej ich kopiach. Romantyczne brzmienie skrzypiec zmieni się pod wpływem strun jelitowych, a fortepian? Jego brzmienie w tych dniach zostanie zupełnie zapomniane.

Światową rangę konkursu zapewni jury, w którym zasiądą: Bruno Coscet - urodzony w Francji wiolonczelista jest jednym z najlepszych wykonawców muzyki barokowej, profesorem Konserwatoriów w Paryżu, Genewie i Akademii Muzycznej w Barcelonie. Tobias Wolff związany jest z Międzynarodowym Festiwalem Hӓndlowskim w Getyndze, gdzie pełni funkcję menadżera. Na konkursie nie zabraknie polskich znawców muzyki dawnej. Reprezentować będą ich Jarosław Thiel - dyrektor artystyczny Wrocławskiej Orkiestry Barokowej oraz Cezary Zych - prezes Fundacji Muzyki Dawnej "Cantor".

Przesłuchania oraz koncert inauguracyjny zespołu Ensamble Rhetorique (19.04) będą otwarte dla publiczności.

Aleksandra Bliźniuk

  • I Akademicki Konkurs Kameralny Instrumentów Historycznych
  • 19-21.04
  • Aula im. S. Stuligrosza
  • wstęp wolny