Kultura Poznań.pl

Muzyka

opublikowano:

Muzyczny świat jutra

- Konkursy są dobre, ale dla koni - żartobliwie rozpoczął konferencję prasową Augustin Dumay - przewodniczący jury 16. Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego, który rozpocznie się 9 października 2021 roku.

.
Augustin Dumay - przewodniczący jury 16. Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. H. Wieniawskiego w 2021 r.

Konferencja prasowa zorganizowana z tak dużym wyprzedzeniem nie dziwi, bo już teraz młodzi skrzypkowie powinni zapoznać się z programem wydarzenia i ze zmianami, jakie przewiduje kolejna jego edycja. A tych jest całkiem sporo. - To, co jest najważniejsze w muzyce nie podlega ocenie - stwierdził Dumay. Ten artysta, którego określa się mianem "wielkiego klasycznego stylisty", doskonale jednak zdaje sobie sprawę z tego, że konkursy są potrzebne, a nawet niezbędne muzykom, którzy rozpoczynają karierę.

Świat się zmienia, a wraz z nim powinny zmieniać się konkursy - ta ogólna idea przyświecająca nowemu przewodniczącemu wymogła kilka szczególnych zmian. Przede wszystkim Dumay stawia sobie za cel, by kolejna edycja Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Wieniawskiego stała się jak najbardziej wiarygodna. Stąd planuje poszerzyć skład jury o szefów orkiestr, wiolonczelistów, pianistów, artystów-wirtuozów, których zna cały świat, osoby z branży fonograficznej (chciałby, aby w jury zasiadł przedstawiciel Deutsche Grammophon) - słowem, chce wyjść poza dominujący dotąd w jury świat pedagogów, osób, które mogłyby mieć pewną korzyść z typowania konkretnych uczestników konkursu. - Musimy zrobić to dla młodych ludzi i dla świata - powiedział. Co istotne, tak dobrane jury sprawi, że zwiększy się jego odpowiedzialność za dalsze losy zwycięzców konkursu. - Świat muzyki nie potrzebuje większej liczby znanych skrzypków, ale młodych ludzi, którzy będą zmieniać świat po konkursie, prawdziwych interpretatorów opowiadających wielkie historie za pomocą swojego instrumentu - dodał Dumay. Przewodniczący chce, aby nie tylko wybrać najlepszych, ale także pokierować ich przyszłą karierą. Każdy z członków jury będzie musiał więc podjąć rolę mentora. - Dziś wybieramy świat jutra - podkreślił artysta.

Kluczową zmianą będzie także zmiana samej pracy jury. Głosowanie po każdym etapie (od przyszłej edycji będą trzy, a nie cztery jak dotąd, etapy) będzie jawne i publikowane na bieżąco na stronie internetowej organizatora. Także program konkursu ulegnie zmianie, po to, aby sprawić, że wydarzenie to stanie się znacznie bardziej przejrzyste i etyczne tak dla uczestników, jak i członków jury.

Z pewnością zmniejszy się liczba koncertów, które uczestnicy będą mogli wybrać w etapie finałowym. Zostaną dobrane tak, by prezentować podobny poziom. - To po prostu niemożliwe dla jury, aby porównać koncert Szostakowicza i Brahmsa - mówił przewodniczący. I rzeczywiście, dotychczas w puli utworów do wyboru znajdowały się te bardziej i mniej efektowne (co nie znaczy, że te pierwsze były bardziej wymagające). Pomysł, by zmniejszyć liczbę etapów do trzech, z pewnością sprawdzi kondycję uczestników II etapu, który będzie bardzo rozbudowany. Elementem obowiązkowym dla każdego uczestnika w tym etapie będzie Symfonia koncertująca Mozarta. Pozwoli to nie tylko porównać kandydatów w tym samym muzycznym repertuarze, ale także sprawdzić ich umiejętności słuchania i dialogowania z orkiestrą.

- Muszę się przyznać, że kiedy organizatorzy zwrócili się do mnie z prośbą o przewodniczenie jury tego konkursu, nie byłem w stanie wymienić ani jednego laureata tego wydarzenia - przyznał się Dumay. Wszystkie zmiany, które wprowadzi, będą miały na celu także zwiększenie świadomości tego wydarzenia na świecie.

Aleksandra Kujawiak

  • 16. Międzynarodowy Konkurs Skrzypcowy im. Henryka Wieniawskiego
  • 9-22.10

© Wydawnictwo Miejskie Posnania 2019