- Celem projektu "Archiwum Ciała" jest przegląd spektakli, które na różne sposoby uobecniają dawne choreografie i zarazem je uwspółcześniają - wyjaśnia kuratorka cyklu, Anna Królica. Krytyczka, historyczka i teoretyczka tańca w ostatniej tegorocznej osłonie projektu proponuje widzom spektakl niemieckiego choreografa Martina Nachbara - jednego z czołowych osobistości tańca konceptualnego. Zobaczymy go w sobotę, 7 grudnia, w Sali Wielkiej CK Zamek.
Choreograf wziął na warsztat pracę niemieckiej artystki Dore Hoyer "Affectos Humanos". Cykl oparty na tekstach Spinozy z muzyką Dimitrija Wiatowitscha, choreografię poświęconą takim tematom jak: honor, próżność, pragnienie, nienawiść, strach i miłość. W efekcie tworzy spektakl w formie "lecture demonstration", podczas którego widzowie nie tylko są obserwatorami umiejętności choreografa, ale biorą także udział w czymś, na kształt krótkiego wykładu. - Terminy: "taniec konceptualny" lub "koncepcja tańca" zostały użyte po raz pierwszy publicznie przez Dietera Buroch w wywiadzie telewizyjnym dla kanału Niemiecki Teatr 3sat. I nie sądzę, żeby miał on wówczas zamiar dokonać jakiegoś wyraźnego rozróżnienia teoretycznego. Chciał tylko szybko opisać różnicę pomiędzy tym, co nazwał "tańcem" i "pojęciem tańca"[...] Myślę, że Buroch zapożyczył ten termin od sztuk plastycznych, w których określenie "concept art" opisuje ruch, dla którego najważniejsze było eksponowanie procesu twórczego - tłumaczył Nachbar w rozmowie z Louise Ahl.
Choreograf od kilkunastu lat zajmuje się spuścizną Hoyer, zwanej "ostatnią reprezentantką tańca ekspresjonistycznego". I próbuje nie tyle zrekonstruować jej technikę, co koncentruje się na samym procesie wydobywania wiedzy o choreografii oraz trudnościach z jej przeniesieniem na ciało. Analizuje jej dzieła oraz stawia pytania o możliwość i sens przenoszenia indywidualnej ekspresji artysty na ciało innego tancerza; oraz zastanawia się, jak ją wydobyć oraz gdzie szukać punktów wspólnych z naszą wrażliwością. Poza tym także, poruszając się cały czas w obszarze tańca konceptualnego, pokazuje jak ważny w tej sztuce jest potencjał intelektualny.
Spektakl "Urheben/Aufheben" był prezentowany w 2010 r. w Norymbergii, w ramach Niemieckiej Platformy Tańca. A to duże wyróżnienie dla choreografa i jego dzieła.
Monika Nawrocka-Leśnik
- "Urheben/Aufheben" Martina Nachbara w ramach projektu "Archiwum Ciała" - premiera
- Sala Wielka CK Zamek
- 7.12, g. 20
- bilety: 15/20 zł