Kultura w Poznaniu

Film

opublikowano:

Wszystko, co najważniejsze

Wszystko, co najważniejsze w życiu, wyczytałem z książek, więc film Oliviera Assayasa jest dla mnie, mola książkowego, jak haust dymu z gitanesa - o filmie "Podwójne życie" pisze Przemysław Toboła.

. - grafika artykułu
fot. materiały dystrybutora

Czarny tytoń smakuje wytrawnie i przypomina, że gdzieś we Francji są ludzie, którym na sercu leży los papierowych książek. Pomieszkiwałem we Francji przez 9 lat i widziałem, jak wielu Francuzów czyta książki. W porównaniu z Polską są to zawrotne szacunki. Programy radiowe i telewizyjne o książkach, na czele z legendarnymi Apostrophes, ze stałą widownią na poziomie 6 milionów widzów, do dziś są komentowane przez czytelników, bardziej niż Big Brother czy teleturnieje. Ale do tego bibliofilskiego raju wkradł się cyfrowy wirus. Reżyser proponuje widzom nietypowy seans, uczestniczymy bowiem w filmowej dyskusji o kondycji czytelnictwa we Francji w czasach cyfrowej rewolucji.

Przysłuchujemy się różnym głosom: a to z punktu widzenia pisarza, Leonarda (Vincent Macaigne), który publikuje właśnie kolejną skandalizującą powieść, a to jego wydawcy Alaina (Guillaume Canet), który próbuje odnaleźć miejsce dla swojego wydawnictwa w świecie e-booków, audiobooków czy cyfrowych mediatek. Zatrudnia więc młodą specjalistkę od nowych mediów i serwisów społecznościowych  (Christa Théret), która niesie w sobie zgrozę matrixa, a jednocześnie okazuje się, że nie słyszała o Ingmarze Bergmanie. A to właśnie pastor z filmu Goście Wieczerzy Pańskiej jest duchowym obrazem wydawcy. Alain tłumaczy dziewczynie, że tak właśnie się czuje, broniąc papierowych wydań wbrew danym z rynku książek - jakby odprawiał mszę dla jednego wiernego w pustym kościele. Żoną wydawcy jest aktorka słynna z kryminalnych seriali, Selena (Juliette Binoche), która do czytania w przerwach na planie zabiera tylko papierowe książki. "Bo są lżejsze od czytnika", z przekorą zapewnia proroków cyfrowej zmiany.

Przemysław Toboła

  • "Podwójne życie"
  • reż. Olivier Assayas
  • premiera: 17.05

© Wydawnictwo Miejskie Posnania 2019