Kultura w Poznaniu

Film

opublikowano:

Astrid Lwie Serce

Pernille Fischer Christensen kreśli przed nami portret dziewczyny, która zmienia się w trakcie filmu w dojrzałą kobietę w czasach, gdy prawa wyborcze dla kobiet były nowinką, a mężatka nie mogła założyć sobie konta w banku bez zgody męża. O filmie "Młodość Astrid", który w piątek wchodzi do kin, pisze Przemysław Toboła.

. - grafika artykułu
fot. materiały dystrybutora

Publiczność festiwalu Transatlantyk za najlepszy film biograficzny uznała w tym roku dramat o Astrid Lindgren, chyba najsłynniejszej pisarki dla dzieci wszech czasów. Legendarna szwedzka autorka (Pippi Pończoszanka, Karlsson z dachu, Bracia Lwie Serce) debiutowała jednak dopiero, mając 37 lat, w roku 1944. Pamiętając, co prawda bardziej z filmu anarchistyczne perypetie Pippi czy też idylliczne przygody Dzieci z Bullerbyn, nie spodziewałem się obejrzeć aż tak dramatycznych kolei losu zdolnej córki chłopa ze Smalandii, która urodziła się w roku 1907, a dorastała w czasach nieprzyjaznych kobietom wolnego ducha.

Pernille Fischer Christensen kreśli przed nami portret dziewczyny, która zmienia się w trakcie filmu w dojrzałą kobietę w czasach, gdy prawa wyborcze dla kobiet były nowinką, a mężatka nie mogła założyć sobie konta w banku bez zgody męża. Filmowy portret jest wybitnie udany, jak na biografię, ale to już zasługa Alby August, prywatnie córki słynnego duńskiego reżysera Billego Augusta (Dobre chęci, Dom dusz) i szwedzkiej aktorki Pernilli August. Widzowie Netflixa poznali ją na początku maja jako Simone w serialowym thrillerze postapo The Rain. W Młodości Astrid aktorka gra brawurowo dziewczynę, która zderza się z męskim światem, ale wychodzi z tego zwycięsko. Astrid romansuje ze starszym od siebie żonatym kolegą z pracy Blombergiem - redaktorem gazety w małym miasteczku. Zakazana miłość, niechciana ciąża i poród oraz ostracyzm rodziny spadają na 18-letnią dziewczynę niczym dopust boży.

Film mógłby służyć jako obrazkowy przykład orientalnego symbolu transformacji duchowej - pawia zjadającego jadowitego węża. Im mocniejszy jad kryje gad w swych zębach, tym barwniejsze kolory mają pawie pióra. Astrid Lindgren nie poddaje się tak łatwo, kończy kurs dla sekretarek i stenotypistek, rozpoczyna pracę asystenta redaktora w Królewskim Klubie Automobilowym. I dopiero za kilkanaście lat Pippi Pończoszanka wchodzi na pokład.

Przemysław Toboła

  • "Młodość Astrid"
  • reż. Pernille Fischer Christensen
  • premiera: 5.10

© Wydawnictwo Miejskie Posnania 2018