Kultura w Poznaniu

Festiwale

opublikowano:

Barwa, melodia i rytm konkursu

W świecie konkursów muzycznych z pewnością instrument ten nie wywołuje tak szerokiego zainteresowania jak fortepian czy skrzypce. Jednak, o czym przekonują się słuchacze, a doskonale wiedzą muzycy - bez niego świat muzyki jest bezbarwny. W powszechnej świadomości króluje w orkiestrach, jednak nie zapominajmy, że jego solowa twarz jest wyjątkowa i możliwie najbardziej różnorodna - łączy rytm, barwę i melodię w najciekawsze brzmienia. Przed nami wydarzenie, które wyłoni najzdolniejszych muzyków w środowisku perkusyjnym.

. - grafika artykułu
fot. materiały prasowe

Ogólnopolski Konkurs Perkusyjny im. Jerzego Zgodzińskiego to jedyne takie wydarzenie organizowane przez uczelnię muzyczną. Jego patron - perkusista, muzykolog i pedagog był ważną postacią poznańskiego życia muzycznego. W roku 1957 założył pierwszą i jedyną klasę perkusji właśnie w Poznaniu - w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej, tym samym prężnie działając, by stolica Wielkopolski stała się najważniejszym ośrodkiem kształcenia perkusistów. W tych czasach nie było to łatwe, jednak liczne kontakty przyszłego profesora z instytucjami muzycznymi w Europie i Ameryce sprawiły, że do Poznania przesyłane były najnowsze kompozycje, najważniejsze partytury przeznaczone na instrumenty perkusyjne. W 1963 roku Zgodziński założył Poznański Zespół Perkusyjny - ta wyjątkowa na skalę Polską formacja istniała przez trzydzieści lat.

Czasy, gdy perkusja traktowana jest jako dodatek do orkiestry, szczęśliwie minęły. Świadczą o tym repertuary koncertów, ważne miejsce perkusji w programach festiwali muzyki współczesnej, a także zainteresowanie konkursami. W dniach 6-9 grudnia w szranki staną instrumentaliści, którzy nie ukończyli 29 lat. Konkurs dedykowany jest przede wszystkim studentom i absolwentom wyższych uczelni muzycznych. Wykonają oni program obejmujący utwory przeznaczone na marimbę, wibrafon, kotły, werbel i zestaw multiperkusyjny. I etap konkursu już za nami - jury na podstawie nadesłanych przez uczestników nagrań wideo wybrali najlepszych muzyków. 6 grudnia dowiemy się, w jakiej kolejności będą występować. W drugim etapie (7.12) wysłuchamy wybranych przez nich utworów z listy przygotowanej przez organizatorów (znajdują się na niej m.in. kompozycje Elliota Cartera, Keiko Abe, Minoru Miki, Davida Friedmana, Josepha Pastora). Finał konkursu (9.12) zakłada mniejszą dowolność repertuarową. Obowiązkowe jest wykonanie kompozycji Artura Kroschela Sfery na zestaw multiperkusyjny, która została zamówiona specjalnie na to wydarzenie. Muzykom towarzyszyć będzie orkiestra smyczkowa. Drugi utwór prezentowany przez finalistów będzie wymagał od nich nieco innej, klasycznej wrażliwości. Spośród bogatej twórczości Jana Sebastiana Bacha mają wybrać dowolny utwór w transkrypcji na marimbę. Na koniec jury pozostawia wolną rękę uczestnikom - utwór dowolny na konkursach nierzadko decyduje o ostatecznej ocenie uczestnika. Dobrze wybrana kompozycja może ukazać oryginalną wyobraźnię, świetne umiejętności techniczne, muzykalność, wreszcie - charakter instrumentalisty. Może więc wiele powiedzieć o jego dojrzałości, świadomości własnych atutów i umiejętności markowania niedociągnięć techniczno-muzycznych.

W ciągu trzech dni usłyszymy ponad 20 muzyków z całej Polski. Oceniać ich będzie jury składające się z wybitnych perkusistów i indywidualności sztuki muzycznej z Polski i Europy. Przewodniczyć będzie mu Jean Geoffroy - wspaniały solista i pedagog, nauczyciel m.in. poznańskiej chluby świata perkusji - Bartka Milera. Przesłuchania konkursowiczów odbędą się w Auli Nova Akademii Muzycznej.  

Aleksandra Kujawiak

  • II Ogólnopolski Konkurs Perkusyjny im. Jerzego Zgodzińskiego
  • 6-9.12
  • wstęp wolny
  • więcej informacji: amuz.edu.pl

© Wydawnictwo Miejskie Posnania 2018