Kultura w Poznaniu

Kultura Poznań - Wydarzenia Kulturalne, Informacje i Aktualności

opublikowano:

Anty-khatarsis i okruchy rzeczywistości

Jedna z zaproszonych autorek proponuje swoim czytelnikom dogłębne anty-khatarsis, druga - zaprasza do zanurzenia się w pieczołowicie skonstruowanej mozaice okruchów rzeczywistości. W najbliższy czwartek w trakcie kolejnego wydarzenia z cyklu "Seryjni poeci", Urszula Honek i Natalia Malek opowiedzą o swoich najnowszych zbiorach poetyckich.

. - grafika artykułu
Urszula Honek (fot. Urszula Tes)

Urszula Honek urodziła się w 1987 roku. Jej debiutancka książka poetycka, wydany w 2015 roku Sporysz, zapewniła jej finał Orfeusza - Nagrody Poetyckiej im. K.I. Gałczyńskiego 2016. Honek była także laureatką Grand Prix Konkursu Poetyckiego im. R.M. Rilkego oraz stypendystką Fundacji "Grazella" i MKiDN. Publikowała między innymi w "Arteriach", "Opcjach", "Kontekstach kultury", "Kwartalniku filmowym" i "Przekroju".

Pod wezwaniem, nowa książka Urszuli Honek, nie jest pozycją wesołą. Autorka przedstawia w niej życie jako pasmo nieszczęść, nieszczęściem są zarówno narodziny, miłość, jak i śmierć. Język autorki jest zwięzły i dosadny. W  kilkuwersowych utworach, pozbawionych literackich ozdobników, zawiera się cały egzystencjalny lęk człowieka - jego samotność w świecie i bolesny kryzys wyznawanych wartości. "Czytelnik wychodzi z tej lektury unurzany w gnojówce, błocie i pomyjach, ale też swoiście zadowolony i przekonany, że taka anty-katharsis była mu potrzebna" - pisze Adam Wiedemann.

Natalia Malek (ur. 1988)  jest poetką, filolożką angielska, tłumaczką i feministką. Jej teksty pojawiały się na łamach "Lampy", "Arterii", "Toposu" i "Odry". Promowany w trakcie spotkania Kord to trzeci zbiór poetycki w dorobku autorki. Wcześniejszy, wydany w 2015 roku Szaber, został nominowany do Nagrody Literackiej Gdynia.

Kord intryguje już samym wyglądem i samym wyglądem udowadnia, jak wielkie znaczenie ma dla poetki detal. Na stronach tomu niemal każdy element ma znaczenie dla lektury tekstu - czcionka, interlinia, osadzenie tekstów, a także ilustrujące zbiór fotografie Anny Grzelewskiej. Czytelnik poezji Malek musi liczyć się z faktem, że autorka wprowadza go do swojego lirycznego świata gwałtownie, nie daje mu czasu na przygotowanie - odbiorca "bombardowany" jest porozrzucanymi wycinkami rzeczywistości, rejestruje jednocześnie głosy pochodzące z różnych rejestrów stylistycznych. Początkowe zakłopotanie szybko przeradza się w fascynację.

"W Kordzie Natalia Malek zachowuje się tak, jakby kręciła film. Wszystkie numery Kordu są dobrze przećwiczone. Krótkie fragmenty czegoś, co z czasem obejmie ogólniejsze sekwencje: kobiety, drzwi, zapalne miejsca, piach, sztruks. Ponoć Fellini twierdził, że prawe oko zajmuje się rzeczywistością, a lewe fantazją. Wiersze z Kordu mają właśnie takie oczy" - wypowiada się na temat zbioru Anna Kałuża.

Jacek Adamiec

  • Z cyklu "Seryjni Poeci" - "Seryjne poetki" Urszula Honek z tomem Pod wezwaniem  i Natalia Malek z tomem Kord
  • prowadzenie: Piotr Śliwiński
  • CK Zamek,  Scena Nowa
  • 15.11, g. 18
  • wstęp wolny

© Wydawnictwo Miejskie Posnania 2018