Kultura w Poznaniu

Kalendarium

a

Spektakl - "Już się zmierzcha"i "Nondescript"

2015-02-06 ( piątek )
MP2 - Hala nr 2, MTP, ul. Głogowska 14, Poznań

JUŻ SIĘ ZMIERZCHA

inscenizacja i choreografia: Ewa Wycichowska
muzyka: Henryk Mikołaj Górecki
kostiumy (wersja wznowieniowa): Adriana Cygankiewicz
czas trwania: 17 minut
premiera: 05.10.1994. (na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu)
wznowienie: 01.12.2005. (na scenie NorrlandsOperan w Umea - Szwecja)

Obsada: Karina Adamczak-Kasprzak, Agnieszka Fertała, Jerzy Kaźmierczak, Zbigniew Kocięba, Kornelia Lech, Paweł Malicki, gościnnie: Przemysław Grządziela.

Pierwotną, choć nie dosłowną inspiracją do "Już się zmierzcha" była dla Ewy Wycichowskiej słynna bergmanowska scena gry o życie ze Śmiercią w "Siódmej pieczęci". Wyrafinowany pojedynek jaki toczą bohaterowie z przytłaczającą swoją sceniczną postacią (tancerz na szczudłach) i eschatologiczną grozą - Śmiercią u Ewy Wycichowskiej kończy się przekornie i paradoksalnie optymistycznie, budując refleksje dotyczące prawdziwej siły i nadziei.

*****

NONDESCRIPT

choreografia: Urszula Bernat-Jałocha
kostiumy: Adriana Cygankiewicz; współpraca: Ewa Bernat
muzyka: Michel Legrand, Ben Frost, Andy Stott, Alva Noto & Ryuichi Sakamoto, Biosphere
aranżacja muzyczna: Zuzanna Majewska
światła: Przemysław Gapczyński, Mariusz Porada
tańczą: Artur Bieńkowski, Adriana Cygankiewicz, Zbigniew Kocięba, Marcin Motyl, Josefine Patzelt.
premiera: 26 kwietnia 2014
czas trwania: 38 minut

Obsada: Artur Bieńkowski, Adriana Cygankiewicz, Zbigniew Kocięba, Marcin Motyl, Urszula Bernat-Jałocha.

Na przestrzeni ostatnich kilkudziesięciu lat dochodzi do zacierania się różnic między płciami. Kobiety przejmują role typowo męskie, zajmują stanowiska przywódcze, natomiast panowie muszą sobie poradzić z nową rolą: mężczyzny niepotrzebnego - stwierdza Jane McLoughlin w "The Demographic Revolution". Do głosu doszedł uniseks symbolizujący słabość mężczyzn i siłę kobiet.

Obecnie w kulturze zachodu często używany jest termin "gender", będący określeniem płci kulturowej lub społecznej. Pojęciem "gender" opisuje się także tworzony w sposób performatywny zespół cech i zachowań, ról płciowych i stereotypów płciowych przypisywanych kobietom i mężczyznom.

W spektaklu Urszuli Bernat-Jałochy człowiek pokazany jest jako bezosobowy, androgeniczny materiał złożony z ciała i jego nieograniczonych możliwości. Autorka spektaklu balansuje na niedookreślonej i dyskusyjnej granicy między pojęciami "płeć" i "gender". Prezentując zjawisko zacierania się płci, zwraca uwagę na wiążące się z nim ryzyko dehumanizacji.

Bilety w cenie 15zł ulgowy i 30 zł normalny już do nabycia na stronie www.